Styrker konsulentmiljøet på Haugalandet

23.01.2024
Karoline Sjøen Andersen (t.v) og Sara Alvsaker i Fremje gleder seg til å bygge opp et nytt tilskudd til konsulentmiljøet i regionen.
-Må bli flinkere å engasjere oss i myndighetssaker.
Karoline Sjøen Andersen har mange hatter. I tillegg til politiske verv både i Haugesund, fylkeskommunen og nasjonalt, driver hun sitt eget konsulentselskap, Fremje. Det opprettet hun for tre år siden, rett før hun ble hentet inn som politisk rådgiver for daværende olje- og energiminister Tina Bru (H). Etter regjeringsskiftet flyttet hun tilbake til Haugesund og fortsatte konsulentvirksomheten.

-Haugalandet er jo episenteret for grønn industriutvikling i Norge, både på land og til havs. Da er det klart at vi også bør ha et godt konsulentmiljø i regionen, slik at vi kan bli flinkere på å engasjere oss i myndighetsprosesser og påvirkning av rammeverk til vår fordel, forklarer Sjøen Andersen.

Hentet hjem kompetanse

Med ingeniørbakgrunn, politisk erfaring og grønt engasjement lever hun nå drømmen når hun hver dag arbeider i skjæringspunktet mellom industri og myndigheter. Nå har hun ansatt sin aller første fulltidskonsulent i selskapet.

-Det er veldig stas at vi nå blir flere på laget, og ekstra kjekt når det betyr at jeg får hentet hjem en så dyktig dame til Haugalandet. Sara vil være en ressurs for regionen i mange år framover, sier Sjøen Andersen.

Sara Alvsaker vender snuten hjem igjen til Haugesund, etter flere år i Paris, Brussel, Oslo og Bergen. Hun hadde egentlig ingen planer om å flytte hjemover, men gjennom jobberfaring begynte hun å få øynene opp for Haugalandet igjen. Det var først da Karoline Sjøen Andersen tilbydde henne en stilling at det skulle bli en realitet. De to ble kjent ved at de begge jobbet som rådgivere for Source Galileo i fjor.

-Å bli med Karoline i Fremje var virkelig en unik mulighet jeg ikke kunne legge fra meg. Her får jeg bruke mange områder av det jeg både liker og kan, i skjæringspunktet mellom kommunikasjon, politikk og næringsliv - i en region hvor det skjer så mye spennende om dagen. Og så ser jeg veldig frem til å jobbe enda tettere med Karoline og lære av alt det hun kan og får til, sier Alvsaker.

Utfyller hverandre

Sammen skal de tilby tjenester innen politiske prosesser, strategisk rådgivning, kommunikasjon og prosjektledelse – særlig til bedrifter innen energi og grønn industri. I dag jobber de blant annet for Haugaland Næringspark og Source Galileo. Sjøen Andersen har gjennom Haugaland Næringspark blant annet vært prosjektleder for CCS Haugalandet, som er et industrisamarbeid mellom næringsparken, Hydro, Gassco, Equinor og Eramet.

-Jeg har en master i realfag fra energifeltet, mens Sara er utdannet innenfor politiske systemer. Så har jeg erfaring fra politikken og nettverk. Sara har veldig mye erfaring fra kommunikasjon både nasjonalt og internasjonalt, samt politisk påvirkningsarbeid. Totalt utfyller vi hverandre bra, sier Sjøen Andersen.

Nå gleder de seg til å bygge opp et nytt tilskudd til konsulentmiljøet i regionen, med en ambisjon om å bli en attraktiv arbeidsgiver som drar enda flere dyktige folk til Haugalandet.