Suksess på første B2B besøk hos Karmsund Havn

22.02.2024
Havnedirektør Tore Gautesen fortalte ivrig om havnen og alle planene Karmsund Havn har.
Over 50 bedrifter fikk besøke Karmsund Havn.
Næringsforeningen startet sitt nye konsept "B2B besøk" tirsdag denne uken. Første besøk var hos Karmsund Havn på Husøy.

Over 50 bedrifter ble først mottatt med varm kaffe og fin velkomst av havnedirektør Tore Gautesen og hans team. Deretter var det en god presentasjon med bilder fra Husøy tidlig 2000-tallet og frem til nå. Det ble også vist bilder av hvordan de store utbyggingsplanene blir seende ut. Store utvidelsesplaner er igangsatt og båter med stein fra Rogfast ble dumpet i sjøen utenfor mens presentasjonen pågikk.

Med alle sikkerhetsregler opplest fikk deltakerene på hjelm og gule vester. I puljer gikk de så til guidet tur ut i havnen. Grensevaktstasjonen fikk sin fortjente plass i omvisningen, og har blitt en særdeles viktig posisjon i havnen. Veldig få visste at mange skip nå kommer til Husøy for å få tollklarert lasten inn i Norge og EU. Stasjonen har gått fra en halv stilling til 5 helårsansatte veterinærer på veldig kort tid.

Videre gikk turen tett på et containerskip som losset. 600 containere kunne skipet ta, og bare denne uken har havnen 31 slike anløp av skip.

Helt til slutt endte omvisningen oppe i den 37 meter høye giga-kranen, som havnen har 2 stk av.  Her fikk deltakerene klatre opp alle 100 trinnene før de fikk prøvesitte i kranførerstolen. Det ble flittig dokumentert med telefoner, mens man fikk testet høydeskrekken.

Prosjektleder fra næringsforeningen, Sverre Vågen jr., er meget godt fornøyd etter gjennomføringen av første "B2B besøk".

-Karmsund Havn har virkelig gjort gode forberedelser til disse besøkene. Tror de fleste av deltakerene ble mektig imponert og overrasket over hvor stor denne havnen egentlig er. Ikke minst i ringvirkningene den har for vår region, sier Vågen etter besøket.

60 lastebildekk må til for å flytte den digre kranen.