Sykling, storstevnehelger og bakgårdsoppgradering

22.06.2023
Hotelldirektør May-Lise 'Malla' Holden ved Clarion Collection Hotel Amanda er klar for en sommer med storstevne, sykling og etter hvert oppgradert bakgård.
Vi tok sommerpraten med hotelldirektør May-Lise ‘Malla’ Holden
Hotelldirektør May-Lise ‘Malla’ Holden er så godt som ferdigrestituert etter IronMan 70,3 i Sandnes tre dager før vår lille sommerprat. Hun er nemlig bitt av basillen når det gjelder blant annet triatlon. Mer om det litt lenger nede.

Gode pandemiår
Haugesund opplevde noen sjeldent gode sommersesonger under pandemien. Strenge restriksjoner fikk reiseglade nordmenn til å feriere i eget land, og hotellene i vår region lå på topp når det gjaldt belegg.

– Vi er ikke en like opplagt feriedestinasjon som Bergen, for eksempel, så det var herlig når det kokte. Nå går vi mot en sommer som er mer tilbake til normalen, forteller Holden.

Koke skal det imidlertid gjøre et par helger i fellesferien, når Jehovas Vitner samles til landsstevne, med hele 5.000 deltakere fordelt på to helger på rad.

– Gøy! Vi tar imot alt vi kan få, og de er hjertelig velkomne, sier hun.

Sykkelentusiast
Hotelldirektøren har blitt skikkelig sykkelfrelst de siste årene. Aktiv deltaker i Team Rynkeby, som sykler til Paris til inntekt for barnekreftforeningen, medlem av sykkelklubben CK Haugaland og av triatlonklubben. Årets sommerferie skal også i år tilbringes på sykkelsetet i retning Paris.

– Jeg har ikke pleid å ha ferie i fellesferien, for jeg synes det er viktigere at avdelingslederne får ferie da. Men i år som i fjor har vi altså fått kabalen til å gå opp, og jeg kan sykle til inntekt for en viktig sak, smiler hun.

Sykkelturisme
Holden er en dame som har et smittende engasjement når hun prater, og når samtalen dreies mot sykkelturisme bobler det om mulig enda mer.

– Dette har jeg så stor tro på! Sykkelturismen vokser veldig, og vi bor i en region med lite trafikk i forhold til andre steder. Samtidig har vi nydelige turalternativer og kan sykle direkte til flotte destinasjoner. Her kan jo danske sykkelentusiaster komme direkte fra København, med egen sykkel i bagasjen, sette seg på sykkelsetet og sykle direkte til Hardangerfjorden, blant annet, foreslår Holden, og utdyper;

– Å lande på Sola eller Flesland vil kreve shuttle-transport for å unngå tunneler for å komme seg dit. Her er det perfekt, jeg ønsker at Haugalandet skal bli en sykkelturismedestinasjon, smiler hun.

Oppgradert bakgård
Uterestauranten på kaien foran hotellet er veldig godt besøkt, blant annet av cruiseturister.

– Cruiseturismen er veldig bra for regionen vår. Det drypper nok mest på butikker og restauranter her i byen, de har jo ikke behov for overnatting, men det er herlig når er mye folk i gatene, slår hun fast.

De er nå i gang med oppgradering av bakgården på hotellet. Den er tilgjengelig fra Apotekersmauet og skal bli riktig så fin, forteller Holden.

– Vi blir nok ikke ferdig før til Sildajazzen, men det skal bli veldig kjekt! Helt i le for nordavinden er den også, avslutter den entusiastiske hotelldirektøren.