SYSCO nådde hårete vekstmål

08.03.2021
Sysco fortsetter veksten - og gjør opp 2020 med en topplinje på en halv milliard kroner, en vekst på 30%. Siden 2017 er omsetningen doblet.
SYSCO nådde en halv milliard på topplinjen, en omsetningsvekst på 30 prosent fra 2019. Brutto driftsreultat (EBITDA) endte på 55 millioner kroner, nesten en dobling fra 2019. Veksten kommer blant annet fra den strategiske Elhub-avtalen, samt vekst i Sverige og Danmark.

– Energibransjen gjennomgår en omfattende digitalisering. Samtidig er vi i starten på en krevende harmonisering av bransjen på tvers av energikilder som olje, gass, vann, vind og sol. SYSCO leverer teknologien som digitaliserer energibransjen og binder sammen energivertikaler, sier konsernsjef Dagfinn Ringås i SYSCO.

Ringås trekker bl.a frem SYSCOs differensieringstriangel når han skal forklare fjorårets suksess.

– Det er kombinasjonen av tre faktorer som gjør SYSCO unik. For å lykkes med skyprosjekter, og for å snu komplekse IT-systemer til digitale suksesshistorier, må du være sterkt på tre områder, sier Ringås og ramser opp:Du må forstå kundens bransje: SYSCO er eksperter på energisektoren. Du må forstå nye sky- og dataanalyseteknologier: SYSCO har nå et svært bredt og tungt kompetansemiljø både på Microsoft Azure, Amazon, Oracle Cloud og Apache Kafka.Og – du  må forstå de eldre og kritiske løsningene kunden allerede har: SYSCO har en mange års historikk som det ledende Oracle-kompetansehuset i Norden.

Nye ansatte og nye kunder
– Vi har investert tungt i å utvikle en mer moderne programvareplattform for energibransjen. Tilfanget av nye kunder og store strategiske avtaler med blant andre Statnett, Wintershall Dea, nettalliansen og Gassco, er en anerkjennelse av dette arbeidet, fastslår Ringås, som har ønsket 47 nyansatte velkommen på laget i løpet av 2020.

2020 2019 2018
Driftsinntekter 500 385 282,6