Taper oppdrag som følge av grunnrentebeskatningen på havbruk

24.11.2022
Imenco er en av flere bedrifter som taper oppdrag som følge av grunnrentebeskatningen av havbruk. Fv. Daglig leder Rune Bringedal og arbeidende styreleder Geir Egil Østebøvik.
Imenco er en av flere bedrifter som vil bli berørt. Næringsforeningen inviterer til et dialogmøte med politikerne.
Regjeringen foreslo i sitt forslag til statsbudsjett å innføre grunnrenteskatt på havbruk fra 1. januar 2023. Forslaget ble sendt ut på høring i slutten av september.
Den siste måneden har planlagte investeringer for over kr 900 på oppdrettsanlegg på Bokn og Vindafjord blitt kansellert.

-Næringsforeningen og flere av av våre gode medlemsbedrifter frykter for konsekvensene av den foreslåtte innføringen av grunnrenteskatt på næringen.Vi har forståelse for at aktørene må bidra til fellesskapet, men tempoet og nivået en her legger opp synes vi er oppsiktsvekkende. Vi inviterer derfor til et dialogmøte med aktører som blir berørt av dette, samt våre lokale stortingspolitikere og ordførere fra regionen fredag 2. desember hos Ydra, sier adm.dir. i Næringsforeningen, Bernt Jæger.

Imenco er en av bedriftene som ser med bekymring på innføringen av grunnrenteskatten.
-Flere større prosjekter vi har ventet på forespørsel fra er nå kanselert eller i beste fall utsatt i tid. Dette er prosjekter med betydelig potensial for oss.  I tillegg har vi inne tilbud til større prosjekt som vi fortsatt er spente på om kommer til å lide samme skjebne.
Den plutselige og høye skatten ser vi klart vil få innvirkning på etterspørselen i markedet og også klart negativ innvirkning for vår aktivitet fremover.  At myndighetene har ønske om å beskatte denne næringen noe mer enn tidligere er forståelig, men måten det er gjort på og størrelsen medfører et sjokk i næringen som får følge ikke bare for oppdretterne men hele verdikjeden.   I tillegg får det klart negativ effekt for hele kystsamfunnet – oppdretterne har generelt vært med på å bygge lokalsamfunn.  Pengene som trekkes inn til Oslo nå tenker jeg lokalsamfunnene kan vinke farvel til – blir en klar utarming av samfunnene rundt om i «fiskeværene».
Jeg er glad for debatten som er satt i gang og ikke minst at Næringsforeningen tar saken opp på lokalt nivå her på Haugalandet.  Alle innspill er av betydning, sier arbeidende styreleder i Imenco, Geir Egil Østebøvik.

Påmelding og informasjon om dialogmøte finner du her.