TECH skal du ha 30. april

03.04.2024
f.v. Bjarne Hareide (Digilab), Sveinung Totland (Apps), Helge Thorbjørnsen (NHH), Marius E. Jordet (etisk hacker), Jon Terje Aksland (Unimicro) og i midten Vibecke Sundt (Microsoft)
Konferanse spekket med nye teknologier og trender.
Halvdagskonferansen "TECH skal du ha" blir i år arrangert tirsdag 30. april på Garasjebryggeriet, Haugesund.

Dette er konferansen som tar for seg siste utvikling i digitale verktøy som forenkler hverdagen. Den siste utviklingen i kunstig intelligens gjør denne konferansen høyaktuell og det med sterke navn på talerlisten.

Programmet starter med at Bjarne Hareide (DigiLab) tegner det store bildet. Bjarne er en meget bereist kar, og skal blant annet si noe om hvor langt den teknologiske utviklingen har kommet i andre deler av verden. Henger vi etter i Norge?

Vibecke Sundt (Microsoft Norge) er fremst i skoene på Microsofts kunstige intelligens; CoPilot. Denne KI er nå tilgjengelig for de fleste. Hva vil dette ha å si for vår effektivitet? Er det yrker som rett og slett vil forsvinne?

Neste ut kommer under tittelen "Teknologi i praksis". Det er Jon Terje Aksland (Unimicro) og Sveinung Totland (Apps). Begge disse vil fortelle hvordan teknologien har revelusjonert bransjer og har gjort forskjellen på å ekspandere eller resignere.

Hacking og IT-sikkerhet er neste post i programmet. Her vil hackeren Marius E. Jordet fortelle hvor sårbare vi er og hvor lett en hacker kan få tilgang til store data om vi forsømmer sikkerheten. Marius har fra ung alder levd av å hacke store firma med økonomisk motiv. Han har også prøvd fengsel, men satte større pris på kjæreste og familie. Derfor jobber han idag med å stanse sine tidligere "kollegaer" med å være etisk hacker.

Nest sist i programmet er "Tips, Triks i Tech". Her vil en få presentert noen verktøy som en lett kan ta i bruk både i arbeid og privat.

Helt til slutt kommer professor Helge Thorbjørnsen på scenen. Han har studert i åresvis hva tall og teknologi gjør med oss mennesker. Aldri før har vi blitt målt på så mye som vi gjør nå; antall skritt i døgnet, likes på innlegg, budsjetter, puls etc. Han stiller spørsmålet; hva gjør dette med oss?

TECH skal du ha - er en konferanse i regi av Næringsforeningen i samarbeid med ressursgruppen "Teknologi i praksis". Ressursgruppen består av representanter fra 10 forskjellige bedrifter i regionen. Med jevnlige møter fanges utfordringer og nyheter opp. Dette danner så grunnlaget for konferansens innhold. I tillegg står også Sparebanken Vest som samarbeidspartner.

Prosjektleder fra Næringsforeningen Sverre Vågen jr. er meget godt fornøyd med jobben ressursgruppen har gjort.

-Et utrolig spennende program med høyaktuelle tema! Alle som har daglig kontakt med en PC/MAC vil ha godt utbytte av disse timene. Faglig oppdatering og utvikling, inspirasjon og motivasjon og ikke minst nettverksbygging er stikkord for denne konferansen, sier en entusiastisk Vågen jr.

-Etter konferansen vil Bystranda åpne. Den ligger vegg i vegg med Garasjebryggeriet, og her kan nettverksbyggingen fortsette ut i de sene timer på selveste natt til 1. mai, sier Vågen avslutningsvis.

Mer info og påmelding til konferansen finner du her.

Andre arrangementer verd å merke seg:
18. april: PLUSSfrokost - Mangel på arbeidskraft
25. april: B2B Connect
26. april: Me grønne på før Fredag Please
08. mai: Kurs i kunstig intelligens
31. mai: MARKEDSFØRINGSDAGEN
11. juni: PLUSSfrokost - internkommunikasjon
08. nov.: BYGGARENA (mer info kommer)