Tiden er overmoden!

08.08.2022
Svein Arne Aksland i Naturbakst og Bernt Jæger i Næringsforeningen, har begge klare forventninger til regjeringens varslede strøm-støtteordninger for næringslivet
Næringsforeningen håper regjeringens varslede strømstøtte vil ha tilstrekkelig effekt.

Søndag gikk regjeringen ut og annonserte at de innfører strømstøtte som kompenserer for 90 prosent av beløpet som overstiger 70 øre kilowattimen. Støtteordningen starter opp allerede 1. september for private husholdninger. Opprinnelig var støtten planlagt innført fra 1. oktober.

I tillegg ser regjeringen på muligheter for eksportbrems og strømstøtte til bedriftene. Mandag formiddag skal statsminister Jonas Gahr Støre, olje- og energiminister Terje Aasland og næringsminister Jan Christian Vestre i møte med LO og NHO. Der skal de diskutere strømstøtte til næringslivet, ifølge NRK.

-Dette er lovende og på høy tid, spesielt for medlemsbedrifter innenfor industri, bakerier, renserier og andre aktører som virkelig sliter nå. Vi ser frem til å se hva regjeringen nå kommer frem til. Allerede i februar foreslo vi støtteordninger for næringslivet i møte med Næringsministeren, og siden har vi også frontet dette på Stortinget, i møter med stortingspolitikere og i kronikker sammen med næringsforeningene langs kysten, sier Bernt Jæger, administrerende direktør i Næringsforeningen Haugalandet.

Svein Arne Aksland er leder og medeier av Naturbakst. Han kan fortelle at bedriften nå har tre ganger så høye energikostnader som før strømkrisen; Dette kommer på toppen av økninger i prisen på råvarer som mel og kornprodukter som har økt med mellom 15 og 20 prosent.

-Jeg ergrer meg over at jeg ikke bandt bedriften opp i en gunstig fastprisavtale for lenge siden, sier Aksland.

-Våre forhåpninger er nå at det innføres et tak på kr 1,- pr kilowattime. Nå ligger prisene mellom 3 og 4 kroner, noe som er altfor høyt. Vi skal uansett gjør vårt for å holde forbruket så lavt som mulig fremover; her har vi alle et ansvar, avslutter Aksland.

Les også:
Vi har en plan