Trolig landets dårligste europavei

04.03.2024
Det er svært trangt på store deler av strekket Bakka-Solheim, og noen steder er det kun plass til ett kjøretøy.
Forventer at Bakka-Solheim blir prioritert i Nasjonal transportplan.
Sammen med gode samarbeidspartnere, markerte Næringsforeningen Haugalandet den første fredagen i mars at det nå er på tide at regjering og Storting prioriterer veistrekningen mellom Bakka-Solheim i Vindafjord og Etne. Dette er trolig landets dårligste europavei.

-Vi forventer nå at denne strekningen blir prioritert i Nasjonal transportplan 2025-2036. Vi har et samlet næringsliv på Haugalandet bak oss som er tydelige på at denne veistrekningen må gjøres noe med snarest, sier administrerende direktør i Næringsforeningen Bernt Jæger.

Store deler av strekningen har ikke gul stripe, og det er mange avkjørsler som rett og slett er livsfarlige.

-Nå må vi snarest få på plass et sikkert og effektivt veistrekke som gjør at de som ferdes føler seg trygge, slik det er nå kan vi ikke lenger ha det. Det er på høy tid at regjering og Storting tar disse signalene, sier Jæger.

Se sak fra NRK Rogaland her