Tysvær ble årets vertskapskommune!

31.01.2022
Ordfører Sigmund Lier i Tysvær kommune er glad for at Tysvær ble kåret til årets vertskapskommune
Danket ut to andre finalister i sin kategori
Kåringen av årets vertskapskommune er et samarbeid mellom NHO og KS. Prisen deles ut til en kommune på bakgrunn av enkelttiltak på et konkret område, eller et godt helhetlig arbeid med bærekraftig næringsutvikling sammen med aktørene i næringslivet.

Mange kommuner har gjort mye godt arbeid i samarbeid med næringslivet, og det er flere som har mye å lære bort. Juryen nominerte tre finalister i hver kategori; hhv. innbyggerantall over og under 15.000, og vinnerne ble kåret på Kommunalpolitisk toppmøte 1. februar.

Tysvær var nominert i klassen ‘under 15.000 innbyggere’ og var i finalen mot Flatanger og Sogndal.

– Det er veldig kjekt å vinne denne prisen. Tysvær har over tid arbeidet med å bli en god vertskommune for næringslivet. Vi har et bredt næringsliv i kommunen og er vertskap for store næringsarealer, sier ordfører Sigmund Lier i Tysvær kommune.

Lier forteller at kommunen ønsker å være en kommune som næringslivet ønsker å etablere sine bedrifter i.

– Aksdal næringspark er i full blomst, og Haugaland næringspark er vestlandets juvel i forhold til de store areal- og kraftkrevende industriene som vil utvikle seg. Gassco og Equinor er veldig viktige for regionen og Tysvær kommune, og dersom alt lykkes vil Tysvær også bli den store insfrastruktur-hub’en for landbasert oppdrett. Vi legger stor vekt på å være godt vertskap og døråpnere for disse store virksomhetene, presiserer han.

De var mange som var spente på kåringen av vinneren.

– Vi gleder oss til kåring. Uansett er vi på pallen, sa den positive ordføreren dagen før kåringen.

Og nå kan kommunen altså smykke seg med tittelen 'Årets vertskapskommune'. Næringsforeningen gratulerer!