UtsiraVIND-konsortiet utvider

03.08.2023
Gunnar Birkeland. Foto: Grethe Nygaard
IKEAs investeringsselskap Ingka og japansk energigigant Kansai hiver seg med i konkurransen om Utsira Nord

-Selskapene Ingka og Kansai går inn i det eksisterende UtsiraVIND-konsortiet med Odfjell Oceanwind og Source Galileo. Deres erfaring, kompetanse og finansielle styrke forsterker konsortiets søknad om flytende havvind på Utsira Nord. Det skriver konsortiet i en pressemelding.

1. september er fristen for å søke på Utsira Nord – havvindområdet som regjeringen har åpnet for flytende havvind. Vurderingen av de 12 konsortiene som har meldt interesse, vil bli gjort på grunnlag av kvalitative kriterier for å legge til rette for innovasjon og teknologiutvikling. Derfor utvides nå UtsiraVIND-konsortiet med Ingka Investments (IKEA) og Kansai Electric Power Company, Inc. Det gjør dem i stand til å levere sterkt på alle kriterier.

Kansai Electric Power Company, Inc. (Kansai) er Japans ledende energiselskap og er et av selskapene i verden med lengst erfaring på betjening av høyspentnett. Selskapet styrer strømnett i Japan som betjener 13 millioner mennesker, og har de siste årene omsatt for rundt 300 milliarder norske kroner årlig.

Ingka, IKEAs investeringsarm, investerer i grønne prosjekter, og har allerede erfaring fra havvindprosjekter. Både Kansai og Ingka er store globale investorer innen fornybar energi og havvind i Europa. Dette blir riktignok det første fullskala prosjektet innen flytende havvind. Som partnere i UtsiraVIND, skal de utvikle flytende havvindteknologi og muliggjøre overgangen fra fossile til fornybare energikilder.

– Vi er begeistret over å samarbeide med anerkjente partnere som deler vår lidenskap for fornybar energi, sier Gunnar Birkeland, administrerende direktør i Source Galileo Norge.

– Dette samarbeidet gjør at vi kan utnytte våre ulike styrker til å levere UtsiraVIND og få Norge i førersetet av flytende havvindteknologi i verden, fortsetter han.

De fire partnerne deler alle en visjon om en grønnere fremtid, og sammen har de det som trengs for å realisere flytende havvind globalt. Dette skal de gjøre ved hjelp av norske Odfjell Oceanwinds egenutviklede teknologi. Sammen svarer de på kravene i Utsira Nord-utlysningen om kostnadsnivå, gjennomføringsevne, innovasjon og teknologiutvikling, bærekraft og positive lokale ringvirkninger.

– Konsortiet er nå ideelt posisjonert til å levere en svært god søknad på Utsira Nord. Den operasjonelle kompetansen og finansielle styrken til Kansai og Ingka vil hjelpe oss med å akselerere oppnåelsen av flytende havvind i Norge, sier Per Lund, Administrerende Direktør i Odfjell Oceanwind.

Har troen på norsk teknologi

Som Norge, er Japan på topplisten i verden for markeder som er best egnet til flytende havvind. Teknologien som skal utvikles vil være beregnet for tøffe forhold og store vanndyp, som gjør det spesielt interessant for Japan.

– Kansai har lenge hatt et øye for norsk teknologi innen flytende havvind, og dette partnerskapet er ideelt for å ta med kunnskap og erfaring tilbake til det japanske markedet. Vi er glade for å ta del i UtsiraVIND og ser frem til å delta aktivt i prosjektet ved å sende våre ingeniører til Norge, sier visepresident i Kansai, Mikio Matsumura.

Ingka er en sentral internasjonal aktør som investerer i grønn energi og produksjon. – Dette partnerskapet er et ytterligere skritt for å utvide investeringsaktivitetene våre for å redusere klimafotavtrykk langt utover detaljhandelsforbruket vårt, og inn i IKEAs verdikjede. Vi ser frem til å jobbe tett med våre Utsira-partnere for å gi et betydelig bidrag til den norske regjeringens mål for fornybar energi, sier Frederik de Jong, leder for fornybar energi i Ingka Investments.

Augusta & Co fungerte som finansielle rådgivere for Source Galileo i utvidelsen av konsortiets partnerskap.
Energi