Vinneren av årets bedrift er...

12.02.2024
Juryen, årets bedrift 2023, f.v: Marte Jensen, Hanne Grutle, Anne Kristin Helgeland, Lillian Medby (leder), Jostein Aksdal og Espen Sunde. VInneren blir kåret på Haugalandskonferansen 15. mars.
Du må nok vente til Haugalandskonferansen 15. mars før du får vite hvem som blir kåret til årets bedrift 2023, men juryen har nå finsiktet kandidatene.
-Vi er heldige som har utrolig mange spennende bedrifter i regionen vår, noe som gjør juryens jobb både enkel og vanskelig. De tre kandidatene som står igjen til slutt skal skore høyt på alle kriteriene som er satt for «Årets bedrift», og samtidig skille seg ut på noe – ha en «it-faktor». Over 30 nominerte bedrifter har vært gjennomgått, og juryen har hatt en grundig og god prosess, sier juryleder Lillian Medby.

-De tre kandidatene for Årets bedrift 2023 representerer en fin bredde i form av geografisk plassering, størrelse, bransje og produkt. De har alle et godt økonomisk fundament og er nyskapende og ledende innenfor sitt segment. Felles for de alle er også bevisstheten rundt og implementering av bærekraftmål i sin strategi. Men det kan bare være én vinner, så nå skal vi ha en siste gjennomgang før kåringen på Haugalandskonferansen 15.mars. Det blir spennende, fastslår en samstemt jury.

Årets jury har bestått av:

Lillian Medby, leder (Haugesund Sparebank)

Anne Kristin Helgeland (Rogaland Ressurssenter)

Hanne Beate Grutle (DNB)

Espen Sunde (PwC)

Jostein Aksdal (Bergen Capital Management)

Marte Jensen (Rogaland fylke)

Kriterier – Årets bedrift:

Aktuelle bedrifter skal:

1. Ha sitt hovedsete på Haugalandet

2. Ha et godt økonomisk fundament og en god økonomisk utvikling

3. Være ledende og/eller nyskapende på sitt område

4. Være aktiv som nettverksbygger i regionen

5. Ha fokus på bærekraft

I fjor var det Omega 365 som stakk av gårde med seieren, i skarp konkurranse med RTS, Ydra og Granberg.

Her er en presentasjon, i tilfeldig rekkefølge, av årets 3 kandidater som må vente til Haugalandskonferansens kveldsarrangement før de – og vi – får vite hvem som blir årets bedrift.

UniSea

UniSea med hovedkontor i Skudeneshavn startet i 1997, og har etablert seg som en markedsledende leverandør av HMS, kvalitet og driftssystem for skip over hele verden. Visjonen er «En enklere hverdag på skip og land». Sikkerhet og kvalitet avhenger av brukervennlige løsninger helt ned til maskinisten på et skip, og brukermedvirkning i utviklingen er et nøkkelord. UniSea vil være en pådriver for bærekraftig utvikling, og ser at de kan påvirke bredt gjennom sine kunder. Det gjør de gjennom å utvikle produkter innen analyse av miljøpåvirkning, utslipp, avfall, crew osv. I dag har Unisea over 100 rederier med 1600 skip på kundelisten. De er en aktiv nettverksbygger og arrangerer blant annet Unisea Expert Community – en årlig konferanse i Haugesund med deltakere fra hele verden. De er opptatt av å støtte lokalt næringsliv og handle mest mulig lokalt, samtidig som de bruker av sitt overskudd til å støtte lokale kulturarrangement og idrettslag.

Imenco

Imenco startet i 1979 som et ingeniørselskap som leverte rådgivningstjenester til en rekke undervannsprosjekter. I 1999 tok Geir Egil Østebøvik over selskapet, som siden den gang har hatt en formidabel vekst. De startet da med produktutvikling og -salg, og har gjennom årene utvidet til stadig flere segmenter. Imenco har en betydelig FoU avdeling, og bruker mye ressurser på blant annet utvikling av bærekraftige løsninger. Katodisk beskyttelse for å hindre korrosjon av dyphavfortøyningsliner er ett eksempel; overvåkingssystemer for havvind og fiskeoppdrett et annet. De har satt seg et hårete mål om å bli «Telenor under vann», gjennom utvikling av nettverk for undervannskommunikasjon. Imenco omsatte i 2023 for ca 1 milliard NOK, og har i dag 450 ansatte fordelt på lokasjoner over hele verden, i tillegg til et omfattende agentnettverk. Hovedkontoret er fortsatt i Grinde, og Imenco er den dag i dag like opptatt av å støtte lokale lag og foreninger her på Haugalandet.

Sandvold & Velde Supply

Sandvold & Velde Supply har en spennende historie med lange røtter. HR Sandvold AS og Per Velde AS ble begge etablert i 1946. De utviklet seg i takt med næringslivet i Haugesund, og hadde samme kundegrupper, men forskjellige produkter. Selskapene slo seg sammen i 2018, og tilbyr nå alt innen rør, ventilasjon og elektro for skip, industri, oppdrettsnæring og offshore, både nasjonalt og internasjonalt. Nøkkelordet er problemløsning, og de har spesialisert seg på å skaffe utstyr/varer som er vanskelige å skaffe. De har i tillegg egen produksjon av ventilasjonsrør på Solvang, og har på få år doblet omsetning og resultat. Bærekraft står høyt på agendaen, og SVS har lagt ned et imponerende stykke arbeid for å minimere fotavtrykk i egen verdikjede. De er glødende opptatt av samfunnsansvar, og engasjerer lokale elevbedrifter i arbeid med ombruk av materialer, i tillegg til at de yter økonomisk støtte til ulike organisasjoner. SVS viser at det er mulig å forsterke og foredle eksisterende forretningsmodeller.