Wee med ny omsetningsrekord i 2023

18.01.2024
Daglig leder i utstyrsleverandøren Wee.no, Roger Wee.
-også i 2023 har mange vist stor investeringsvilje i landbruks- og anleggsutstyr, sier daglig leder i Wee.no, Roger Wee.

Til tross for en usikker inngang til 2023 viste fjoråret seg å bli nok et år med betydelig vekst for utstyrsimportøren og nettforhandleren med hovedkontor i Tysvær utenfor Haugesund. Med en total omsetning på drøye 260 millioner kroner hadde Wee.no en vekst på hele 46 millioner kroner, eller nærmere 22 prosent, sett opp mot 2022.
Utover omsetningsrekord er dette den nest største ettårsveksten familiebedriften har registrert, forteller daglig leder i Wee.no, Roger Wee.

– Vi er selvsagt godt fornøyde med rekordomsetning i 2023, et år som har vist seg å bli riktig bra til tross for litt dystre spådommer. Prisvekst og en betydelig renteoppgang satte ikke en like stor brems på investeringsviljen som mange fryktet.Vi har riktignok merket oss at flere undersøker markedet grundigere før de handler, spesielt når det er snakk om store verdier. Behovene blir også vurdert i større grad enn tidligere, og prisbildet har blitt en viktigere faktor i løpet av 2023, sier Wee.

Jevn vekst i flere produktkategorier

I 2023 leverte Wee.no jevn vekst innen kategoriene skogbruk-, landbruk- og anleggsutstyr.

– Salgsbølgen innen vedmaskiner og vedkuttere, som for alvor skjøt fart under energikrisen, fortsatte også inn i 2023 og har holdt seg stabilt høy. Landbruksutsyr er likevel fortsatt den største kategorien, med stor omsetning innen blant annet beitepussere og klyper. Etterspørselen etter mindre gravemaskiner og dumpere har også løftet omsetningen under fjoråret.På slutten av fjoråret og i begynnelsen av 2024 har det kraftige snøværet i deler av landet også fått fart på markedet for snøfresere og brøyteskjær. I kuldeperioden vi er inne i blir ikke vedproduksjon mindre aktuelt, heller, sier Wee.

Fokuserer på «need to have»

Under fjoråret gjorde Wee.no flere grep for å forberede organisasjonen for vekst, blant annet ved å bygge et nytt lager- og verkstedlokale på over 2500 m2. Samtidig ble driften konsolidert, med satsing på merkevarer som Lonking gravere og el-trucker, samt graveskuffer og klyper fra polske FK Machinery.
Daglig leder i Wee.no ser optimistisk på det nye året til tross for det vedvarende rentenivået.

– Trolig har vi nådd rentetoppen, men rentetrykket vil nok fortsette å påvirke økonomien til entreprenører og landbruksbedrifter godt inn i 2024. For aktører som oss handler det om å fokusere på produkter i kategorien «need to have» i større grad enn «nice to have». Ingen sitter på fasiten ennå, men vi har tro på en utflating av utstyrssalget 2024. Aktørene som treffer med de riktige produktene, og har fokus på stort varelager og god tilgang, vil lykkes best i 2024, avslutter daglig leder i utstyrsleverandøren Wee.no, Roger Wee.