Offshorebedrift i fjordarm

29.05.2013
Djuvik Maskinering leverer offshore fra innerst i Sauda-fjorden. I går ble de kåret til Årets bedrift av vår medlemsorganisasjon Sauda Vekst
Vi er mer kjent i Statoil enn i Sauda, og vi er de eneste som er «galne» nok til å drive herfra, sier brødrene Bjørn Idar og Jan Harald Djuvik.

Sammen driver de en bedrift som fra sin base innerst i Ryfylkebassenget er blitt en attraktiv leverandør til offshoreindustrien. Næringsforeningen besøkte bedriften for en tid tilbake, sammen med kommunalsjef Andreas og Inge Løyning i Sauda Vekst.

Djuvik Maskinering AS opererer innen design, produktutvikling og markedsføring av klemmer, boresystem og verktøy. De er kanskje mest kjent for den såkalte "Djuvik-klemma".

- Vi er eksperter på våre produkter. Med mange års erfaring har vi opparbeidet oss et solid kunnskapsgrunnlag, og vår spisskompetanse gjør at vi stadig dytter utviklingen fremover, sier brødrene Djuvik.

De ser lyst på framtiden, og vil ha sin base i Sauda
.
- Det er mange som har antydet at vi er en oppkjøpskandidat. Det tenker vi ikke på. Vi vil utvikle bedriften der den ligger og mener vi har et godt utgangsgpunkt for videre ekspansjon.

De betegner seg selv som grûndere med en betydelig risikovilje. Det gjenspegler seg i den voldomme investeringsviljen; en moderne maskinpark har gitt Djuvik Maskinering en unik mulighet til å levere kvalitet på en effektiv måte.

- Vi har fått et godt fotfeste og er unike på flere av produktene våre. Mens vi tidligere leverte en stor del av produksjonen til smelteverksindustrien, bl.a. SørAL og Hydro Karmøy, er det nå offshoreindustrien som vi fokuserer på.

Først og fremst Nordsjøen, men vi lukter også på utlandet ,sier Bjørn Idar, og røper at han nylig fikk en forespørsel fra Aserbadjan…

Ut fra regnskapstallene for de siste årene kan det se ut som om inntektsstrømmen har vært stabil med en årlig omsetning på rundt 10 millioner kroner.

I 2012 tok det av og regnskapet vill antagelig vise en omsetning på nærmere 20 millioner.

Tallet på ansatte ble økt med fire til 15. Lønnsomheten økte også og egenkapitalandelen er tett opp mot 50 prosent.