Oljebonanza i Nordsjøen

10.11.2011
Oljeindustriens Landsforening mener investeringene på norsk sokkel vil stige mot tålegrensen de neste årene.

OLF ser for seg investeringer på 153 milliarder kroner i år, og en kraftig vekst til 175 milliarder neste år. Toppunktet ser de foreløpig i 2014 med investeringer på 185 milliarder, før nivåene beveger seg litt ned.

- Usikkerheten i dette bildet er når vi får investeringer i Avaldsnes og Aldous Major. Hvis det skjer tidligere enn vi tror, så får vi sannsynligvis et nivå på investeringene i 2015 og 2016 som minst er på nivå med 2014, sier Bjørn Harald Martinsen, fagsjef for økonomi i OLF, til dn.no.

Pusher grensene
Og det er opp mot grensen av det norske bedrifter er i stand til å levere.

Martinsen mener man opp til disse nivåene vil klare å unngå overoppheting. OLF legger inn en årlig kostnadsvekst på seks prosent, som er langt bedre enn kostnadsveksten på 15 prosent norsk sokkel så i perioden mellom 2004 og 2008. Hadde man hatt vekst også ellers i Europa kunne dette bildet sett verre ut.

- Men hvis investeringene blir mye høyere på norsk sokkel, vil leverandørindustrien møte det med økte priser, sier han.

Det er også en liten usikkerhet knyttet til verdensøkonomien, men basert på de analysene OLF ligger til grunn er det mindre sannsynlig.

- Hvis ikke Europas politikere klarer å parre bena sine, så vil det kunne gå ganske galt. Da vil oljeprisen kunne falle raskt, og vi vil kunne få en situasjon der oljeselskapene blir mer tilbakeholdne med investeringer, sier Martinsen.

Han understreker at det er et raskt fall i oljeprisen som er uroskapende, og at de fleste norske prosjekter gjennomføres på en pris ned til 80 dollar fatet. I dag er oljeprisen på 113 dollar fatet.

Les mer her: