Oljenæringen har et godt rykte

24.01.2012
Hele 90 prosent har et godt inntrykk av den norske olje- og gassindustrien, viser en ny undersøkelse. Oljenæringen har drevet med hjernevasking, mener Greenpeace.

Undersøkelsen til Oljeindustriens Landsforening (OLF) gjennomføres hvert år, og siden 2002 har andelen som svarer at de har et ganske godt eller meget godt inntrykk av industrien, ligget på mellom 80 og 90 prosent.

– 2011 var et godt år for petroleumsnæringen. Et høyt aktivitetsnivå, fortsatt høye energipriser og nye betydelige funn i Nordsjøen og Barentshavet gjør at næringen preges av stor fremtidsoptimisme. Det er derfor gledelig at også det norske folk har et godt inntrykk av olje- og gassindustrien, sier administrerende direktør Gro Brækken i OLF til NTB.

– Historien viser at norske myndigheter har forvaltet ressursene på sokkelen på en fantastisk måte, og dette er det største norske industrieventyret noen gang, fortsetter Brækken.

– Speiler optimismen

Med oljemeldingen «En næring for framtida», høye energipriser og nye funn, går det en bølge av optimisme gjennom petroleumsnæringen. OLF mener denne gjenspeiles i nordmenns oppfatning av industrien.

91 prosent av de spurte mener fremtidsutsiktene for olje og gass er positive. Det er 12 prosentpoeng høyere enn i fjor.

Til sammenligning er 61 prosent optimistiske på fiskeri- og havbruksnæringens vegne, men rundt halvparten mener fremtiden er lys for norsk turisme og innen IKT-sektoren.