Oljeselskapene krever kjemperabatt

27.01.2009
Oljeselskapene er begynt å presse leverandørene på pris. De dårlige tidene kan komme for alvor i 2010, for da vil en rekke store rammekontrakter løpe ut.

Stavangerbaserte Sørco, som har rundt ti prosent av vedlikeholdsmarkedet for offshore-installasjoner i Norge, regner med flat vekst i 2009, skriver dn.no.

Samtidig har oljeselskapene begynt å presse leverandørene på pris og utsettelse av prosjekter.

Tendensen er klar
- StatoilHydro setter ned tempoet på prosjekter, og det tror jeg de andre selskapene også gjør. Jeg ser ikke så lyst på 2009. Tendenser er klar, nå er det forsinkelser i de forskjellige prosjektene. Det har ikke vært så mange kanselleringer enda, men de kommer nok, sier Tove Tyberø, direktør forretningsutvikling i Sørco til DN Energi.

Vedlikeholds- og modifikasjonsmarkedet, eller V&M som det populært forkortes til, er årlig verdt rundt 20 milliarder kroner, og har inntil nå blitt regnet som det tryggeste markedet fordi det er mindre utsatt for svingninger enn nybyggingssegmentet.

ConocoPhillips går over streken
Nå er dette i ferd med å endre seg:

- Vi merker et press fra oljeselskapene for å få ned prisene. ConocoPhillips sendte nylig ut et brev og ba om lavere priser fra leverandørene. De vil også ha lavere priser på allerede inngåtte kontrakter, og det synes jeg er å gå over streken. Jeg har aldri vært med på slikt før. Dette er helt nytt, og jeg håper ikke andre selskaper også gjør dette, sier Tyberø.

Hun mener dette vil kunne føre til usiviliserte tilstander i bransjen.

- Lønnsnivået har steget med 30 prosent de siste to årene, og det er ikke lett å redusere folks lønninger. Vi hadde ifjor, som var et toppår, en fortjeneste på mellom fem og ti prosent, så det vil ikke være mulig for oss å gå inn i eksisterende prosjekter og kutte kostnadene, sier hun.

Hvordan synes du oljebransjen bør omstille seg? Diskutér saken her

Må kutte med minst 25 prosent
Ifølge Tyberø, har enkelte oljeselskaper muntlig informert markedet om at de må kutte prisene med mellom 25 til 30 prosent.

- Det virker som om panikken har tatt mange, men det er viktig å huske at vi ikke har mulighet på kort sikt å kutte så mye, Istedet må vi på sikt se om vi kan jobbe mer effektivt. Kanskje det kan bli løsningen, sier hun.

20 milliarder i året
Det finnes mange gamle plattformer og installasjoner på norsk sokkel. Noen av disse har fått forlenget sin levetid drastisk, men det fordrer store V&M-kostnader, og dette er kostnader som vanskelig kan utsettes eller skrinlegges fordi det handler om sikkerhet og økt utvinning.