Opp og ned i offshore

01.03.2011
Minustall for Eidesvik, et lite pluss for Solstad. Det er status for 2010 for våre to største offshorerederier.

Fjerde kvartal for Eidesvik Offshore ASA i 2010 var 25 millioner kroner bedre før skatt enn samme periode i 2009. Totalresultatet for 2010 gikk i minus.

– Vi har i løpet av 2. halvår i 2010 gjennomført ombygging av tre skip i henhold til lange kontrakter. Selskapet har blant annet fått innpass i det spennende brasilianske markedet.Ser vi bort fra engangseffekten knyttet til dette, så er resultatet meget tilfredsstillende og har lagt grunnlaget for økt inntjening i framtiden, sier administrerende direktør Jan Fredrik Meling.

Høye rentekostnader og lave rater medførte samlet sett røde tall for Solstad i fjerde kvartal. Samlet drifts- og finansresultat før skatt viser et tap på 59 millioner kroner i fjerde kvartal. Det er en bedring fra 2009 da det ble et tap på 135,6 millioner kroner i samme periode.

Det ble likevel plusstall for Solstad når man ser på hele 2010. Det viser et overskudd på 133,2 millioner kroner før skatt. Dette er likevel betydelig lavere enn 2009 da resultatet ble 866,4 millioner kroner før skatt.

Les mer her: