Oppfordrer til fokus på sikkerhet i krisetiden

31.03.2020
Næringslivskontakt i Sør-Vest politidistrikt, Kyrre Lindanger. FOTO: Hermine Lindanger
-Vi ser allerede nå at det dukker opp falske fakturer for smittevernutstyr som ikke er bestilt eller levert
Siden utbruddet av koronaviruset i Norge er det rapportert om ulike hendelser der svindlere prøver å utnytte krisetiden. I en pressemelding oppfordrer Næringslivskontakt i Sør-Vest politidistrikt, Kyrre Lindanger, til økt fokus på sikkerhet i perioden fremover.

-Vi ser allerede nå at det dukker opp falske fakturer, hvor «fiktive firmaer» skal ha betalt for smittevernutstyr som ikke er bestilt eller levert, sier Lindanger.

For at vi skal være i stand til å være i forkant av kriminaliteten mener Lindanger det er viktig å melde om mistenkelig aktivitet.

I pressemeldingen viser Lindanger til varer og tjenester som kan bli mangelvare som attraktiv for kriminelle. Eksempler inkluderer smittevernutstyr og og medisiner som kan være attraktivt gods i disse dager.

-Se gjerne til naboens kontor, butikk eller bedrift

Når virksomheter stenger dørene midlertidig, permitterer ansatte og sender ansatte på hjemmekontor mener Lindanger det er viktig med fokus på sikkerhet.

-Sørg da for at dine lokaler blir sikret ved ekstra ettersyn med kanskje økt patruljering og overvåking, står det i pressemeldingen, sier han.

-Her er det viktig å hjelpe hverandre. Se gjerne til naboens kontor, butikk eller bedrift, sier han videre.

-Meld gjerne til oss om dere har mistanke om dere blir/har blitt utsatt for ny type kriminalitet som kan knyttes opp mot Covid-19 pandemien.

Cyberangrep: tips og råd

Forrige uke lanserte NorSIS sammen med Næringslivets sikkerhetsråd en nettside med gode råd og tips for en trygg digital arbeidshverdag. Målet skal være å hjelpe de mange hundre tusener av nordmenn som nå sitter på hjemmekontor til å bevare en trygg hverdag.

-Den utstrakte bruen av hjemmekontor øker risikoen for cyberangrep mot norske virksomheter. Den håper vi nå å redusere ved å gi faglige, uavhengige og forståelige råd og tips, sier prosjektleder og cybersikkerhetekspert i NorSIS, Ivar Kjærem.

Les tips og råd fra NorSIS her

Arrangerer gratis Webinar om datasikkerhet

Spredningen av koronaviruset gjør at vi alle befinner oss i en ekstraordinær situasjon. Både ledere og ansatte opplever usikkerhet og må ta stilling til en rekke vanskelige valg og spørsmål.

Næringsforeningen opplever at svært mange medlemsbedrifter har behov for å få nyttig påfyll innenfor ulike emner ifm. situasjonen vi er inne i.

Allerede onsdag 1. april arrangeres Webinar med fokus på hvordan du kan sikre hjemmekontoret.  I Webinaret ser EMP Secure på hvilke utfordringer man bør være oppmerksomme på, og hvordan du kan beskytte organisasjonen din.

Alle Webinar er gratis for medlemmer i Næringsforeningen.