Oppgitt over dårlig møteskikk

17.02.2012
Advokat Rune Lande mener enkelte styremedlemmer må lære bedre møteskikk. Han dro noen eksempler for en fullsatt sal da Styrestall Haugalandet rullet i gang sesongen
Lande var invitert til å snakke om "Det perfekte styret" for over 60 lærevillige haugalendinger i Haugaland Krafts lokaler denne uka. Mens Frank Vikingstad i Sysco så temaet fra daglig leders synsvinkel, fikk Lande oppgaven å se på styrearbeidet fra styreleders synspunkt.

Lande har bred erfaring fra styrer i regionen, bl.a. Apply, DeepOcean, Westcon, Conceptor og en rekke familieselskaper. Han mente styret ikke bør være større enn 5 aksjonærvalge representanter og pekte på betydningen av å ha styremedlemmer som var uavhengig av eierne.

-I en setting med fem styremedlemmer bør mist to av dem være uavhengige, sa Lande.

Han pekte ogsåpå faren for å sitte for lenge i et styre; sitter du 10 år mister du uavhengigheten, mente Lande og hevdet at kapasitet til å sette seg inn i sakene på forhånd og følge opp er avgjørende for om et styre skal fungere. I den sammenheng kom advokaten også inn på

møteskikk, hvor han mente mange har et forbedringspotensiale.

- Jeg har sett eksempler på folk som stadig kommer for sent, som ikke har respekt for taletid og  som ikke klarer å holde seg til agendaen. God møteskikk er en forutsetning for at et styre skal fungere godt, sa Lande.

Adm.dir. Frak Vkingstad dro historien om Sysco, en av finalistene i kåringen av Årets bedrift i vår region i år. Sysco-lederen, som også eier deler av selskapet, fortalte at han har vært svært opptatt av å sikre seg kompetente styremedlemmer, og mente det har vært en viktig faktor bak selskapets suksess.

Advokat Hans Jacob Sæther holdt et foredrag om daglig leders rolle i forhold til styret og dro eksempler på hvilke saker som skal behandles administrativt og hvilke som er styrets ansvar. Han minnet også om daglig leders plikt til å holde styret underrettet og om styrets tilsynsoppgave

overfor daglig leder.

Styrestall Haugalandet arangeres av Næringsforeningen i samarbeid med Handelsbanken og Kvinnovasjon.