Oseberg og Heidrun kan rammes

25.05.2012
Fagforeningene gjør seg klare til å ta ut over 700 oljearbeidere i streik hvis de ikke blir enige med oljeselskapene. Oseberg og Heidrun kan bli hardt rammet.

Før Riksmekleren kan fastsette løpet for å få på plass en ny tariffavtale, må fagforeningene varsle plassoppsigelse for medlemmene sine, skriver aftenbladet.no.

Nå er dette på plass. Og det er fire installasjoner som rammes.

På produksjonsskipet Skarv i Norskehavet (ennå ikke i produksjon) har Safe og Industri Energi tatt ut 102 BP-medlemmer og 13 medlemmer i forpleiningsselskapet ESS.

Videre er det tatt ut 273 Statoil-ansatte på Oseberg i Nordsjøen og 175 Statoil-ansatte på Heidrun i Norskehavet. Dessuten er 47 medlemmer i ESS tatt ut på Floatel Superior.

Mens Safe og Industri Energi kjører felles forhandlinger, har Lederne et eget løp. Her 69 Statoil-ansatte på Heidrun tatt ut og 29 på Oseberg Feltsenter

Dermed kan Statoil-feltene Oseberg og Heidrun rammes hardt i tilfelle streik. For også flytehotellet Floatel Superior er leid inn til Oseberg