Rekord i utbyggingsfart

15.02.2012
2,5 år etter funn er nå Smørbukk Nordøst satt i produksjon. Gassen havner på Kårstø, og dette er en av de raskeste utbyggingene i Norskehavet noensinne

Produksjonen ble satt igang fredag 10. februar. Smørbukk Nordøst ligger i Norskehavet og er en del av Åsgard Unit i lisens 094. Funnet ligger på om lag 4.500 meters dyp. Det antas at det er delvis kommunikasjon mot Smørbukk-feltet, skriver oilinfo.no.

Åsgard er et knutepunkt på Haltenbanken og utbyggingen av Smørbukk Nordøst viser at det er mulig å raskt realisere ny produksjon, når det er tilgjengelig prosesseringskapasitet i området. Smørbukk Nordøst er bygget ut med en enkeltbrønns bunnramme. Undervannsutstyr som tidligere har vært anskaffet for Sigrid er modifisert og

installert. Dette har gitt redusert utbyggingstid og kostnad.

Den nye bunnrammen er installert på den forborede produksjonsbrønnen. Komplettering av brønnen har skjedd etter installasjon og oppkobling av undervannsutstyret.

Brønnstrømmen overføres gjennom en 5,5 kilometer lang rørledning til bunnramme N på Smørbukk og videre gjennom eksisterende rørledninger til prosessering på Åsgard B plattformen.

Fra Åsgard B sendes gassen videre gjennom rørledningen Åsgard transport til behandlingsanlegget på Kårstø.

Oljen sendes gjennom eksisterende rørledning til lagerskipet Åsgard C for videre transport med tankskip.

Les mer her: