Rødgrønn lunkenhet til Luftambulansen

03.12.2009
Bare Høyre og Kristelig Folkeparti i Rogaland støttet Frps framstøt for å sikre Luftambulansen til Haugalandet. Øyvind Vaksdal er skuffet.

- De rødgrønne stopper stasjonering av ambulansehelikopter i Haugesund, sier Vaksdal.Han viser til tidligere helse- og omsorgsminister Sylvia Brustads uttalelse om at luftambulansetjenesten er en ressurs som er helseforetaks- og regionsovergripende, dvs. en nasjonal ressurs som skal brukes der det trengs mest. Aktivitetsøkningen skulle derfor være god begrunnelse for å stasjonere luftambulanse i Helse Fonna området.

- Jeg utfordret alle stortingsrepresentanter fra Rogaland på å få sine respektive partier til å støtte denne viktige merknader i helse- og omsorgskomiteens innstilling, fordi dette er en svært viktig sak for Haugalandet. En stasjonering av luftambulanse her vil få ned utrykningstiden betydelig, noe som kan være avgjørende når liv skal reddes.

Komiteen har nå avgitt sin innstilling, men vår merknad fikk kun støtte fra Høyre og Kristelig Folkeparti, mens regjeringspartiene blokkerte for et flertall.

Jeg er svært skuffet over disse partiers oppførsel i saken, ikke minst på bakgrunn av den tverrpolitiske støtte luftambulanse til Haugalandet fikk i høstens valgkamp, også fra regjeringspartiene. Det viste seg dessverre også denne gangen å være valgflesk uten innhold, sier Vaksdal.