Rogalandslederne er superoptimister

05.03.2012
Intet annet fylke slår Rogaland når det gjelder optimisme i næringslivet, går det fram av "Næringslivets Økonomibarometer" som NHO står bak.
Hvert kvartal utarbeider  NHO "Næringslivets Økonomibarometer".
Undersøkelsen som ligger til grunn for rapporten for 1.kvartal 2012 er utført i tidsrommet 31. januar til 8. februar av TNS Gallup med svar fra et representativt utvalg på 2 542 respondenter blant ledere i NHO sine medlemsbedrifter, heter det i en pressemelding fra organisasjoner.

Detaljer for Rogaland, og også sammenligning med landet for øvrige er  for første kvartal 2012 er slik:

 Markedssituasjonen for bedriftene i Rogaland er god, og det er små endringer fra 4. kvartal 2011. Den generelle markedsindeksen, andelen bedrifter som ser på situasjonen som positiv, fratrukket de som ser på den som negativ, er på 42. Dette er den høyeste markedsindeksen blant NHO sine 15 regioner. Tilsvarende indeks for landet totalt er på 17.

 Markedsutsiktene for 2012 er gode og forventningsindeksen for bedriftene i Rogaland er på 26. Dette er også høyest i landet;  landsgjennomsnittet er på 10.

 Investeringene forventes å øke i 2012 for 25 prosent av bedriftene, mens 11 prosent forventer en reduksjon. Investeringsforventningene er noe sterkere nå enn i forrige kvartal blant bedriftene i Rogaland. Mangel på kvalifisert arbeidskraft oppgis som den viktigste investeringsbarrieren øker;  44 prosent av bedriftene oppga at dette er en stor utfordring, mot 36 prosent i forrige kvartal

 Sysselsettingen  forventes økt med 2,6 prosent i 2012, og dette er på nivå med forventningen i forrige kvartal. På landsbasis antas bemanningen å øke med i gjennomsnitt 1,4 prosent

Funnene  samsvarer med, og forsterker, tendensen fra forrige kvartal og bekrefter vedvarende fremtidstro og vekstmuligheter blant bedriftene i vårt fylke. Samtidig forsterkes imidlertid utfordringen som ligger i å få tilgang på nok og kvalifisert arbeidskraft, og også usikkerheten til effekten som dette vil kunne ha på kostnadsveksten knyttet til ubalanse både i arbeidsmarkedet - og boligmarkedet i deler av fylket.
Det er også en tydelig dokumentasjon for kravet om at fylket omgående må få aksept for behovene som ligger i å få løst næringslivets samferdselsutfordringer.