Samferdsel viktigst for bedriftene

04.10.2011
Det er ikke skattenivået som opptar norsk næringsliv når regjeringen legger frem sitt forslag til neste års statsbudsjett torsdag. 7 av 10 norske bedrifter mener samferdsel er viktigst.

Lang reisetid, køer, leveranseforsinkelser, og skader på varer og utstyr som følge av dårlige veinett koster næringslivet flerfoldige millioner kroner årlig.

Administrerende direktør Vibeke Madsen i Hovedorganisasjonen Virke ber Regjeringen rydde opp i samferdselskaoset og sette handling bak fagre løfter.

- Skal vi ha et lønnsomt næringsliv må vi ha en lønnsom samferdselspolitikk også. I dag er det sløsing av ressurser, sier Madsen til DN.no.

- En investering
På en presentasjon mandag stilte hun på vegne av sine medlemmer store forventninger til statsbudsjettforslaget. Hun vil vite om regjeringen vil holde hva den har lovet, og om den ser på samferdsel som en investering mer enn en kostnad.

- Her er vi uenige med Regjeringen om hvordan de bruker penger samferdsel. Vi ser jo i Virke at dette er en klar investering, men sålenge Finansdepartementet ser på det som en kostnad, så har vi en utfordring i Norge. Men, Regjeringen har også sagt at de skal satse på samferdsel. Når er det vi virkelig på en måte skal se det, spør hun og gir svaret selv:

- Det er jo bare å se rundt i landet, sier hun.

Av over 700 spurte bedrifter, svarer 73 prosent at samferdsel er det som opptar dem mest i årets statsbudsjett, ifølge Virke.

Dernest følger «helse» med 63 prosent, «skole» med 49 prosent og «skatt» med 30 prosent

Les mer her: