Satser på voksende marked

23.01.2018
RG Hagland Shipbrokers og North Sea Shipbrokers slår seg sammen i fornybar-markedet
Haugesundsfirmaet RG Hagland AS (“Hagland”) og North Sea Shipbrokers ApS (“North Sea”) i Esbjerg, Danmark, offentliggjorde i dag at de slår sammen sine skipsmegleraktiviteter innen fornybar-markedet, og dermed styrker tjenestespekteret overfor kunder i dette voksende markedssegmentet.

Partene har inngått avtaler som innebærer at Hagland overtar 49% av aksjene i North Sea gjennom en kombinasjon av aksjekjøp og tegning av nye aksjer. I alle forhold som gjelder fornybar-markedet vil North Sea og Haglands offshore-avdeling fremstå som ett team og forretninger innen segmentet vil bli gjort gjennom North Sea, som endrer navn til North Sea Hagland Shipbrokers ApS. Anders Helsinghoff Fjord fortsetter som daglig leder i selskapet og vil lede fornybar-teamet i North Sea, mens Tommy Sandtorv vil lede fornybar-teamet som jobber ut fra Haugesund.

Partene vil også samarbeide innen andre relevante områder, og styrker dermed tjenestene innen andre segmenter som subsea, olje og gass, taubåter samt kjøp og salg.

- Jeg er svært fornøyd med å at et langsiktig og anerkjent selskap som Hagland forplikter seg til å delta på å utvikle selskapet videre, sier daglig leder og eier av North Sea, Anders Helsinghoff Fjord. – Vi vil med denne overtakelsen være i en enda sterkere posisjon ved at vi dekker industrien fra kontorer i både Norge og Danmark, og har størrelse til å vokse selskapet ytterligere. Det er svært viktig for meg å gjøre dette sammen med en familieeid bedrift som Hagland, som deler de samme verdiene og har samme tilnærming til markedet som det vi har.

- Vi er svært glade for å ha formalisert et allerede godt samarbeid mellom North Sea og oss, sier brørdrene Arne og Knut Wendelbo Aanensen, daglig ledere i Hagland-konsernet. – North Sea har en sterk posisjon i fornybar-markedet, og vi er sikre på at vår felles erfaring og kompetanse vil gjøre oss rustet til å tilby enda bedre skipsmeglertjenester til befraktere og rederier, underbygget av at North Sea og Hagland deler de samme verdiene, høye etiske standard og langsiktighet i bransjen.

Om Hagland:

Med røtter tilbake til 1872 har RG Hagland Shipbrokers lang erfaring som skipsmegler innen offshore-, tank-, og tørrlast-markedet, og var blant pionérene innen den norske offshore-industreien på begynnelsen av 1970-årene. Gjennom de siste 35 årene har virksomheten utviklet seg fra et skipsmeglerhus til en gruppe selskaper som omfatter rederivirksomheten Hagland Shipping som eier og opererer en flåte med selvlossende bulkskip, skipsagenttjenester gjennom Hagland Agency, internasjonal verftsrepresentasjon gjennom Storm & Bull Shipping, samt regnskaps- og rådgivningstjenester gjennom Hagland Finans og eiendomsutvikling gjennom Hagland Eiendom.

Om North Sea Shipbrokers:

Selskapet ble stiftet i 1976 av Orla Fjord, og har siden utviklet seg fra et mindre kjøp og salgs-meglerhus innen fiskeindustrien, til et av de ledende meglerhus som jobber innen alle maritime bransjer. North Sea Shipbrokers gikk inn i offshore fornybar-markedet i 2007, og har laget et solid fotavtrykk og er en av de ledende meglerne innen segmentet. North Sea Shipbrokers tilbyr i dag skipsmeglertjenester innen befraktning samt kjøp og salg over hele verden, som synliggjort gjennom selskapets siste transaksjon som var salg av skip fra Danmark til New Zealand.