Selger boliger på Messenger og quiz

19.10.2020
#Coronastøtten, boligmessen og 100 000 rett i 'fôret': Slik jobber de med markedsføring i A. Utvik.
I 2019 økte omsetningen i A. Utvik med nærmere 50 millioner kroner. Mye tid og krefter blir brukt på markedsføring, og det slaø godt gjøres å ikke legge merke til de spenstige markedsstuntene fra boligutvikleren.

-Er omsetningsøkningen et resultat av markedsføringskampanjer?

-Ja, men det er jo selvfølgelig også et resultat av kombinasjonen av markedsføringen, hvilke prosjekter vi har til enhver tid og regnskapsåret, sier Stian Nygaard.

Hele kjøpsprosessen på Messenger

Nygaard har ansvaret for markedsaktivitetene i A. Utvik. Kontoret hans bærer preg av dager med høyt tempo og spenstige ideer.

-Hvordan jobber dere med markedsføring?

-Ta for eksempel boligmessen i vinter. Da satt vi her og hadde ingen aning om hva vi skulle finne på. Plutselig, midt i lunsjen, fikk Arne (Utvik) ideen om at boligkjøperne skulle få en kvart million «rett i fôret». Å kunne tilby en kvart million, ikke bare i rabatt på boligen, men som bidrag til for eksempel egenkapital til boligkjøperen, var jo utrolig smart, sier han.

Med kun noen dager til rådighet før boligmessen gikk av stabelen, pøste de på med radioreklame, avisannonser og innhold på sosiale medier for å skape størst mulig ramme rundt kampanjen. Stuntet resulterte i 11 solgte boliger. En av boligene ble i følge Nygaard solgt på uvanlig vis.

-En av dem solgte vi faktisk på Facebook Messenger. Hele kjøpsprosessen fra A til Å. Det sier litt om hvor langt vi har kommet med det digitale arbeidet, sier Nygaard.

-Vi skal være ærlige og rett frem i måten vi opptrer på

Da covid-19 og påfølgende restriksjoner rammet Norge, rettet Nygaard og A. Utvik blikket mot den digitale sfæren.

Etter en testquiz med damelaget til Avaldsnes rullet A. Utvik ut påskequiz på sosiale medier. Quizen ble umiddelbart en suksess, og ytterligere 10 boligsalg fulgte som følge av stuntet – salget av en toppleilighet ble lukket «live» over telefon under quizen.

-Så alt gikk etter planen?

-Alt gikk ikke like bra under quizen. Vi ble for eksempel hacket. I tillegg greide jeg å røpe svaret på et av spørsmålene og endte opp ikledd en «dompap»-t-skjorte, sier Nygaard med et smil.

-Det er viktig at det vi gjør er rent og folkelig. Vi skal være ærlige og rett frem i måten vi opptrer på. Da er det viktig å kunne ha litt selvironi, sier han videre.

#Coronastøtten

Utvik er som kjent medeier i Avaldsnes Damer Elite. Der har Nygaard og co fått kjenne på effekten av strenge restriksjoner som følge av pandemien.

-Vi vet at alle sliter. Det er i utgangspunktet tøft å drive med toppfotball. Corona gjorde det bortimot umulig. Da måtte vi se på hva vi kunne bidra med. Ikke bare for Avaldsnes, men for toppfotballen i hele regionen, sier Nygaard.

-Men vi må hele tiden ha i bakhodet at vi må selge for å kunne støtte, sier han.

Slik ble #coronastøtten en realitet.

Ved kjøp av bolig på Stadion Terrasse eller Hollenderhaugen støtter A. Utvik toppfotballen på Haugalandet med 100 000 kroner. I tillegg får boligkjøperen 100 000 «rett i fôret».

-Du får altså 100 000 rett på konto, og kan i tillegg velge om du vil gi 100 000 til Avaldsnes, Vard eller FK Haugesund, forklarer Nygaard.

I følge Nygaard resulterte kampanjen raskt i resultater i form av besøkte leiligheter og salg.