Selger til "riktig" eier

22.12.2016
-Nå var muligheten der. Bjørn Apeland gjør slutt på spekulasjonene, og selger seg ut av eget selskap.
Hvem vet, også vi er et selskap som kan være interessant for større aktører, sa Tysvær-gründeren for to måneder siden, i en kommentar til oppkjøpsbølgen som herjer i havbruksnæringen. Nå er spekulasjonene over.  Apeland selger sine aksjer til Kverva, som har vært 50 prosent eier i de to siste årene og som dermed blir eneeier i selskapet.

Salget skjer gjennom Apelands egen selskap selskapet Svalen Holding AS. Men gründeren fortsetter i stillingen som daglig leder i Steinsvik Group.

- Det har vært en vanskelig avgjørelse å ta. Men nå åpnet det seg en mulighet, og den grep jeg, sier Apeland til hninfo.no. Han er klar for å jobbe videre med selskapet som daglig leder og fortsette veksten.

-Jeg kommer nettopp fra Hanoi i Vietnam, der vi har opprettet et kontor med 14 ingeniører. Vi er nest størst i verden i vår nisje nå, og har som mål å bli den ledende aktøren. Hovedkontoret skal være her på Frakkagjerd, og vi fortsetter å ansette folk. I Norge er vi nå 162 ansatte og world wide 540. Totalt nærmer Steinsvik Group seg en omsetning på en milliard kroner.

- Det har vært viktig for oss å ha riktige eiere i Steinsvik, som kan bidra til å støtte selskapet i framtiden, samt satse på og bygge videre på det fundamentet vi har i dag. Kverva møter disse kriteriene på samtlige punkt, og vil kunne løfte selskapet til å bli verdensledende innen teknologi og løsninger til den raskt voksende akvakulturindustrien», sier Apeland, som ikke vi si noe om hvor mye han fikk for aksjene. Heller ikke om han har noen plan for reinvestering av gevinsten..

Les Apelands spådom fra oktober: