Severeide gir seg i Næringsforeningen

23.11.2018
Egil Severeide gir seg som adm.dir. i Næringsforeningen Haugalandet til sommeren, men fortsetter i en periode som rådgiver.
Nå starter Næringsforeningen jakten på hans etterfølger.

• Jeg har vært i tenkeboksen en god stund, og er kommet til at 10 år i sjefsstolen er nok. Neste år fyller jeg 67 år og da får andre ta over. Men det har vært noen fantastiske år, sier Severeide som ble ansatt som leder av Næringsforeningen i 2008.

Da kom han fra redaktørjobb i Haugesunds Avis, der han har jobbet i ulike roller mesteparten av sin yrkesaktive karrier. Han har også jobbet i NRK, Hydro Aluminium og Rogalands Avis.

Styret i Næringsforeningen har utnevnt et rekrutteringsutvalg bestående av styreleder Ingolf Voll og nestleder Jorunn Håvardsholm. Disse vil lede prosessen med å finne Severeides etterfølger sammen med en ekstern rekrutteringsrådgiver.

Styreleder Ingolf Voll sier at Næringsforeningen nå vil gå bredt ut og søke etter egnede kandidater til å overta en spennende lederjobb. Det er ventet at en utlysning vil skje rundt juletider.

• Næringsforeningen er blitt en viktig aktør i samfunnslivet på Haugalandet, og har opparbeidet et godt omdømme i regionen. Styret er opptatt av å videreføre dette gode arbeidet og vi tror dette er en stilling som mange vil finne interessant, sier Voll.