Sikter mot verdenstoppen

29.06.2018
Imenco-gründer Geir Egil Østebøvik gjør strategisk oppkjøp og sikter mot verdenstoppen.
Fiskeskippersønnen fra Espevik har kjøpt sin største konkurrent og inngått avtale med Kongsberg Maritime, et heleid datterselskap av Kongsberg Gruppen, om kjøp av virksomheten innen undervannskameraer og overvåkingssystemer (CCTV) for maritime bruksområder.

Imenco er et ledende teknologiselskap innen design, utvikling og produksjon av helikopterdrivstoffsystemer, dykkesystemer, handlingsystemer og undervannskameraer. Selskapet ble etablert i 1979, og har hovedkontor på Frakkagjerd. Imenco har levert ledende undervannskameraer i mer enn 25 år til offshore, forskning og andre undervannsapplikasjone

-Selskapet holder til i Skottland og har mellom  60-70 personer, så dette er et betydelig oppkjøp  for oss. Det er en 50% økning av dagens 130 ansatte i Imenco, og vil styrke oss innen alle satsingsområder: Olje & Gas, Offshore Wind og Oppdrett.

Med dette kjøpet vet jeg ikke om noen som er større og bredere enn Imenco innen avansert kameraløsninger, sier eier og leder Geir Egil Østebøvik til hninfo.no

-Vi har kjøpt opp vår største konkurrent. De har alltid vært størst på markedet og mest anerkjent, så det vil ha mye å si for oss, forteller Olve Byre, salgssjef i Imenco til Haugesunds Avis.

Teknologifirmaet som er ledende innen blant annet design, utvikling og produksjon av undervannskameraer, overtar nå nettopp Kongsberg Gruppens kameravirksomhet.

– Det gir oss muligheten til å bli verdensledende, sier Byre

Salget er et ledd i Kongsberg Gruppens løpende tilpasning av virksomhetsporteføljen i de ulike forretningsområdene, heter det i en årerssemelding fra selskapene.

For Imenco er kjøpet et steg mot å bli den ledende aktøren i markedet for avansert kamerateknologi. Imenco har de seneste år utviklet en helt ny serie av IP-baserte kamera for undervannsbruk innen olje & gass, samt havbruksmarkedet. Dette kjøpet gir Imenco en enda større bredde under vann, samt tilgang til høyteknologiske overflate CCTV kamerasystemer.

Transaksjonen ble sluttført ved signeringen torsdag, og virksomheten videreføres som Imenco UK Ltd.