Sildajazz girer næringslivet

08.08.2013
-Sildajazz-uka er den mest innbringende uka i hele året og skaper folkefest og omsetningsløft for store deler av næringslivet i byen, sier Leif Harald Endresen ved Sampson til hninfo.
Sildajazzen er i full gang, og en fullspekket Martim Hall fikk onsdag oppleve et energisk Take 6 under festivalens åpningskonsert. Nærings og handelsminister Trond Giske sto for åpningen av festivalen og benyttet blant annet anledningen til å rose næringslivet som støtter opp om kulturlivet, i dette tilfelle Sildajazzens samarbeidspartnere.

«Sildajazzen er noe av det viktigste og ikke minst kjekkeste vi holder på med»,  sier adm. dir. ved Rica Maritim,  Johan Hjelmaas. Etter Sildajazzens første dag kan han rapportere om svært gode tall fra hotellets serveringssteder, og han gleder seg til fortsettelsen av festivalen som han omtaler som «fantastisk».

Nils Konrad Bua som driver Condor i Haraldsgata sammenligner Sildajazzen med en «juleuke». Butikken har aldri hatt en onsdag med så høy omsetning som i går (onsdag), og Bua gleder seg over mange tilreisende i butikken-. Værmeldingene gir Bua tro på at han kan sette nye rekorder i løpet av uka.