Siste reis for Haugesunds-ruta?

27.05.2014
HN-direktør Egil Severeide synes det er ille at Fylkesrådmannen vil legge ned Haugesunds-ruta. Det er ikke bare økonomi som må telle i denne sammenheng, mener han.
Etter at Skudenesferga ble lagt ned så er Haugesundsruta det eneste kollektive reisealternativet fra Stavanger til Karmøy/Haugesund hvor det er mulig å ta med sykkel.

Fylkesrådmannen foreslår at Haugesundsruta legges ned fra 1. januar 2015, slik styret i Kolumbus går inn for.

Siden Skudenesferja også er lagt ned, vil Kystbussen/Buss4you være eneste kollektivtilbud mellom nord- og sørfylket, hvis forslaget blir vedtatt.

Som kompenserende tiltak foreslås det å be Kolumbus om å tilpasse det lokale rutetilbudet på Karmøy slik at korrespondansen med ekspressbussrutene sikres.

Det vurderes eventuelt om det bør etableres en egen pendlerrute med buss mellom Kopervik og Forus.

HN-direktør Egil Severeide konstaterer at passasjertallene for ruta er lite oppløftende, og at de har falt kraftig etter åpningen av T-forbindelsen. Likevel mener han det er for lettvint å legge ned ruta på det grunnlaget, og mener det finnes gode argumenter for å opprettholde den.

- Jeg får av og til spørsmål om det fortsatt går noen båtrute mellom Haugesund og Stavanger. Det tyder på at markedsføringen av ruta er altfor dårlig.

Jeg synes også det er  tragisk hvis sjøfartsfylket Rogaland ikke skal ha noen sjøvertsrute mellom nord og sørfylket. Tallenes tale er ikke oppløftende, men denne ruta har stor symbolverdi- og er viktig for turistnæringen.

Dette er nå den eneste  måten å se kystlandskapet på, og det er selvsagt med på å redusere Haugalandets attraktivitet.

Økonomi betyr ikke alt- denne ruta har en egenverdi. Men skikkelig markedsføring må det være mulig å både øke trafikken med så vel jobbpendlere som turister, mener Severeide.

Les hva Haugesunds Avis skriver:

SAMFERDSEL: Den 15. juni fyller Nord-Europas første hurtigbåtforbindelse 54 år.
Får administrasjonen i Rogaland fylkeskommune gjennom sitt forslag, blir dette også den siste bursdagen.
Les også:

Etter at Flaggruten – forbindelsen Stavanger-Bergen – ble lagt ned fra 1. januar i år, har passasjertallet stupt.
Fylkeskommunen lyste ut et anbud på ett år, med opsjon for ytterligere ett, for Haugesundsruta, men administrasjonen ønsker ikke å ta i bruk denne opsjonen.
I sakspapirene til møtet i Samferdselsutvalget kommende onsdag er konklusjonen klar:
Les også:

«Behovet for å reise kollektivt mellom Haugesund og Stavangerområdet ivaretas med en bussløsning».
Leder i Haugesundregionens næringsforening (HN) Egil Severeide er rystet.
– Å legge ned denne ruta er ikke et sjøfartsfylke som Rogaland verdig. Dette er den eneste muligheten vi har for å vise fram vår vakre skjærgård. Muligens har noen tenkt at denne ruta skal vekk, men det skjer for tidlig, sier Severeide, som får støtte fra reiselivssjef Vigleik Dueland.
– Vi får en attraksjon mindre å by på, kanskje særlig for dem som kommer fra innlandet i Europa, sier han.

Har startet lobbying

Terje Varne fra Sævelandsvik byttet ut båt med bil etter at Flaggruten ble lagt ned.
Les også:

– Og jeg møter flere andre som tidligere tok båten på ferja. Jeg mener dette er en styrt nedbygging, en avvenning av reisemønster, mener Varne.
Severeide forteller at hans forening har startet sin lobbyvirksomhet for å få stoppet et vedtak i tråd med innstillingen. Men følger politikerne ordfører Petter Steen jr. (H) sin tankerekke, kan det bli en tung jobb.
– Dessverre er ikke dette overraskende, sett i lys av utviklingen av busstilbudet de siste årene. Rennfast gjorde at vi fikk etablert en hensiktsmessig bussforbindelse til Stavanger, og dette får nå en negativ konsekvens. Økonomisk sett er det dyrere å frakte en person til sjøs enn i buss, mener Steen.

Vurderer ekspressbuss

I innstilling til vedtak står det at når Haugesundsruta blir borte, må Kolumbus tilpasse det lokale busstilbudet slik at man sikrer korrespondanse med ekspressrutene.
Les også:

Alternativ kan det etableres en egen pendlerrute med buss mellom Kopervik og Forus.
– Dét er en god idé, mener pendler Terje Varne, og viser til parkeringsproblematikk i oljebyen.
– Men det vil neppe stå 50 personer og vente på den bussen første dagen. Den må innarbeides. Selv ville jeg nok vurdert å ta en slik buss, sier Varne, som jobber på Forus.