Skal gi Kongen strøm

08.11.2018
Westcon Power & Automation står bak teknologien som skal gjøre Nesoddbåtene Kongen, Dronningen og Prinsen elektriske.
Fergene Kongen, Dronningen og Prinsen frakter årlig nær 2,7 millioner passasjerer mellom Aker Brygge og Nesoddtangen. Tidligere denne måneden ble det kjent at de tre båtene skal bygges om til å bli elektriske. Westcon Power & Automation skal stå for ombyggingen til en nullutslippsløsning for båtene.

– Vi har jobbet tett med Norled i lengre tid for å finne den beste løsningen for denne korte, men svært trafikkerte strekningen. For oss er det en stor og prestisjefull kontrakt med betydelig arbeidsomgang. Elektrisk fremdrift er fremtiden for ferger, og vi er stolte over å kunne være en spydspiss i denne utviklingen, sier Frode Skaar, Leder Salg & Forretningsutvikling i Westcon Power & Automation i en pressemelding.

Avtale

Det er rederiet Norled som har avtale med Ruter om fergetrafikken på strekningen mellom Aker Brygge og Nesoddtangen. Kontrakten for ombygging innebærer et betydelig arbeidsomfang for Westcon Power & Automation, og den første båten skal etter planen være ferdig ombygd allerede august neste år.
- Vi vil integrere vårt egenutviklede energi og kraftstyringssystem e-SEAMatic BLUE med eksisterende automasjon og kraftsystem ombord i båtene, sier Skaar.

Teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled sier Westcon ble valgt til leverandør basert på et godt samarbeid med fokus på å finne fleksible og innovative løsninger for begge parter.

Naturgass

I dag går de tre båtene på flytende naturgass. Westcon skal bytte ut gassgeneratorene med batterier og nødvendig kraftelektronikk, slik at båtene blir plug-inn-hybrider. Batterisystemet vil være på om lag 2 MWh. I tillegg til selve ombyggingen av båtene, skal Westcon Power & Automation levere ladesystemet på land. Det er planlagt landbasert ladeinfrastruktur på Rådhusbryggen med en kapasitet på 4 MW.

– Båtene skal hurtiglades mellom turene fra land på Aker Brygge, og ladetiden er beregnet til 8-9 minutter. Da er båten sikret kraft hele dagen, sier Skaar.

Stort potensiale

Korte fergestrekninger er særlig godt egnet for å drives med elektrisk kraft, og Westcon Power & Automation ser et stort potensiale for bruk av elektrisk kraft- og styringssystemer til å drive skip og ferger i fremtiden.

– Både teknologien og kompetansen er tilgjengelig i dag. Samtidig har Stortinget ved flere anledninger vedtatt at det skal stilles krav om lav- og nullutslipp til blant annet ferger, så utviklingen peker i retning av at stadig flere fergerederiet velger løsninger for redusert klimautslipp, sier Skaar.