Skal tjene penger i 2016

25.08.2011
Cathrine Torvestad og hennes Aqua Energy Solutions må ha stayerevne. Først i 2016 ser hun og hennes gründerkolleger for seg at selskapet kan begynne å tjene penger.

I går fortalte lederen av det ferske Karmøy-selskapet om veien mot målet på seminaret som Næringsforeningen arrangerte sammen med Polytec og aktører i det offentlige virkemiddelapparatet i Rogaland.
Målet er å utvikle teknologi for tidevann, og det koster både tid og penger.

I dag er Cathrine eneste heltidsansatte i selskapet, som har seks andre eiere som jobber med prosjektet på fritid. Uten støtte fra det offentlige virkemiddelapparatet, i dette tilfellet VRI Rogaland, ville ikke selskapet hatt mulighet til å utvikle det produktet de ønsker.

-Det har vært gull verdt å få denne støtten i en kritisk periode. I tillegg har vi gjennom dialog med kompetansemegleren fått tilgang på ressurspersoner og andre støttemuligheter, sa Cathrine Torvestad, som opplyste at selskapet hadde fått støtte fra Innovasjon Norge, SR BanksNæringsfond for Haugalandet, Karmøy Omstillingsselskap i tillegg til VRI og regionalt forskningsfond.

Også adm.dir. Bjørn Apeland i Steinsvik-Gruppen berømmet de offentlige støtteordningene til innovasjons- og produktutvikling. SkatteFUNN og IFU er de ordningene Apelands selskaper har benyttet seg mest av, og de har vært til uvurderlig betydning for utviklingen av egne produkter.
Steinsvik hadde i 2004 20 ansatte og 8 millioner i omsetning. I 2010 var staben vokst til 48 og omsetningen til godt over 110 millioner.
- Det er kun et par søknader vi ikke har fått gjennom. Vi gav full gass under finanskrisen og står i dag sterkere enn noensinne. Nå ser vi utover landegrensene og vi kommer ii fullt monn til å benytte oss av de mulighetene som det offentlige utviklingsapparatet gir, sa Apeland.