Skapte verdenssensasjon

14.12.2017
Haugalandskonferanse-aktuelle Maria Strømme oppdaget nytt nano-stoff.
I følge en sak i Dagens Næringsliv, skapte Strømme og hennes team skapte verdenssensasjon, da de i 2013 publiserte funnet av Upsalite. Dette er et kunstig fremstilt materiale med en enormt stor overflate og mange nanoporer. Disse kan brukes til å hjelpe kroppen til å ta opp medisiner som i dag er vanskelige å få den til å ta opp.

Oppdagelsen ble gjort ved en tilfeldighet. I lang tid klarte ikke Strømme og forskerteamet ved universitetet å finne ut hvordan man utvikler porøs magnesium karbon. Helt til de glemte stoffene de eksperimenterte med i en reaktor over helgen. Da de kom tilbake på Uppsala universitetet mandag morgen, oppdaget de at blandingen var geléaktig, uhyre porøs og med en overflate på hundrevis av kvadratmeter per gram. De skjønte at det var starten på noe stort.

Det er en utbredt oppfatning at nanoteknologien vil føre til den neste store revolusjonen av vår hverdag, etter den industrielle revolusjon og den pågående digitale. Nanoteknologi brukes blant annet til å finne opp materiale som kan lagre energi på en miljøvennlig måte og møte verdens økende energibehov. – Vi kan ikke engang forestille oss hvordan den har endret våre liv, vår industri og vårt helsevesen om 15–30 år, sa Strømme til DN i oktober.

Fredag 9.mars entrer Maria Strømme scenen i Maritim Hall under Haugalandskonferansen.

Her kan du se program og finne påmelding.