Slik forbereder du deg

28.02.2020
Her er tipsene som kan gjøre dagen ekstra god…
Haugalendinger venter i spenning på en dag med inspirasjon og nettverksbygging, etterfulgt av en festmiddag med ytterligere gode samtaler og gjensyn med gamle danseferdigheter – Ingen grunn til å være nervøs, Heine Totland og Gisle Børge Styve setter takten for deg dersom du har meldt deg på festmiddagen.

I tillegg til å stryke skjorta og finne barnevakt, er det viktig at du som deltaker forbereder deg for å få optimal nytte av hele dagen. Her er tipsene som kan gjøre dagen ekstra god.

Dersom du ikke har meldt deg på Haugalandskonferansen kan du gjøre det her

Møt opp i god tid

Filmscenen der forretningsmannen lander på helikopterdekket, for deretter å gjøre sin store entré foran en stappfull gjestesal er nesten brent fast på netthinnen. Virkeligheten er ikke slik.

Når det nærmer seg innsjekking og folk strømmer til, danner det seg fortløpende mindre klynger av folk. Møter du for sent blir det vanskelig å finne noen å snakke med ettersom de allerede er i gang med gode samtaler.

Møter du derimot tidlig, har du god tid til å henge fra deg jakken og lokalisere personer av interesse. Støynivået er også lavere og du vil i mindre forstyrrende forhold knytte nettverk.

Ha med nok visittkort

Med dagens teknologi er det fort gjort å undervurdere fysiske visittkort. Mobiltelefoner gjør det enkelt å lagre kontaktinformasjon eller sende en forespørsel om å knytte kontakt på LinkedIn. Selv om disse metodene har fantastisk verdi til daglig er det ikke nødvendigvis alltid best.

Fysiske visittkort tillater deg å raskt dele kontaktinformasjon uten å dra frem mobiltelefonen. Er det sent på kvelden gjør støynivået det i tillegg vanskelig å høre mobilnummeret og e-posten som formidles. Kort fortalt, det er mer personlig tiltalende å rekke ut et visittkort enn å ramse opp et telefonnummer og stave e-post adressen din.

Kanskje navnet ditt i tillegg inneholder Æ,Ø eller Å? og var det .com eller.no? lykke til…

Les deg opp på deltakerlisten

Bruk deltakerlisten til å finne personer du ønsker kontakt med og hvor de jobber. Ta deg tid til å besøke nettsiden deres og lese nyheter om relevante tema.

Ved å sette deg inn i historien til personene du skal oppsøke posisjonerer du deg for å danne et profesjonelt forhold med substans. Nå kan du bryte isen ved å gratulere vedkommende med for eksempel en ny kontrakt eller ansettelsen av en dyktig ny kollega – som du tilfeldigvis kjenner fra før!

Her kan du se hele deltakerlisten.

Del lidenskapen din…

Ja, nettverksbygging er en god mulighet for innhenting av leads. Men det bør gjøres på en måte som passer settingen og humøret. Deltakerne på Haugalandskonferansen ønsker å lære og bli inspirert. Derfor er det bedre å dele lidenskapen din enn å skyte et tilbud fra hofta.

Fortell historien om hvorfor du valgte å jobbe i organisasjonen du representerer, hvordan du startet opp din egen bedrift eller hvilken foredragsholder som inspirerte deg mest på konferansen.

…og lytt

Kunsten å dele er tema på Haugalandskonferansen. Administrerende direktør i Næringsforeningen, Bernt Jæger oppsummerer innlegget sitt i Haugesunds Avis:

-Lik og del er vel og bra, lik å dele med andre er enda bedre!

For å bygge en god delingskultur som bygger tillit mellom bedrifter trenger alle som deler en god lytter. Ta deg tid til å lytte på historiene som blir delt. Vær aktiv og sett deg inn i skoene til den som forteller. Da oppleves du som genuin og du har dannet deg en verdifullt kontakt.