Slik skal du ikke være på jobb

08.05.2015
- Er du sur på jobb, smitter det, sa Solfrid Flateby og satte opp ei bister mine. Nær 150 deltakere fikk mange gode råd og vink om jobbmiljø på HR-Dagen.

Flateby, nå leder av Kronprinsparets Fond og med erfaring som kommunikasjonsleder i både Coca Cola og Reitan-Gruppen, åpnet ballet i Scandic Maritim Hotel torsdag morgen. Et evenement i regi av Næringsforeningen, som samlet en rekke bedrifter fra Haugalandet og Sunnhordland og hvor jobbmiljø, strategi, mellommenneskelige relasjoner og trender innen ledelsesutvikling var tema som ble berørt. Et knippe av landets beste foredragsholdere var invitert til å gi faglig input og inspirasjon, og skal vi dømme ut fra tilbakemeldingene i løpet av konferansen, var det mye å reflektere over.

Flateby ble mobbet i skolegården og slet med selvtilliten. Da hun etter et toastmaster-oppdrag i et bryllup ble forespurt om å komme på jobbintervju i et spennende selskap noen dager senere, slet hun med å vite hva hun ville. Da spurte hun sin jordnære mor til råds og fikk et råd hun har dratt med seg gjennom hele livet: Så lenge du ikke dauer av det, kan du vel likegodt prøve!

Blant foredragsholderne var også gateprest Thor Brekkeflat fra Bergen, som gjennom muntre historier om sitt møte med mennesker fikk satt fokus på viktige, mellommenneskelige relasjoner.

-Å snakke med rusmisbrukere, prostituerte og andre som befinner seg på livets skyggeside, åpner mange dører. De har et navn, en bakgrunn, et savn og en lengsel. de er som oss, og må møtes med respekt. Respekt er å se mennesket en gang til, sa Brekkeflat.

hrdagen 2015