«Slutten på et liv. Begynnelsen på en historie»

05.02.2020
- Sett deg like godt inn i spillverdenen som du ville gjort om ditt barn hadde spilt håndball, sier Robert Steen, som kommeer til Haugalandskonferansen 6. mars.
Robert og Trude uroet seg over sønnens ensomme liv i rullestolen. Men da Mats døde, tente venner over hele Europa lys for ham.
Robert Steen er Byråd for helse, eldre og innbyggertjenester i Oslo kommune. Hans historie om sønnen Mats har vakt enorm oppmerksomhet, både nasjonalt og internasjonalt. Mats Steen gikk bort i 2014, bare 25 år gammel. Foreldrene trodde han levde et ensomt liv foran PC-en, men det viste seg at sønnen gjennom gamingen hadde et rikt sosialt liv og mange nære venner fra hele verden.

Det digitale livet til Mats kom først til syne når et nettverk av støttespillere og venner tok kontakt med familien etter hans bortgang. De ville delta i begravelsen til ham de kjente best som avataren «Ibelin».

Sønn av Reiulf

Jeg husker ennå første gang jeg hørte Robert Steen. Han var på TV2s «God Morgen Norge», og jeg ble slått av hans måte å snakke på. Han må være sønn til Reiulf Steen, tenkte jeg. Så veltalende, så klokt. Om livet med Mats, savnet, fordommene, erfaringene.

er han det. Sønnen til AP-kjempen Reiulf Steen. Jeg har lest meg til at forholdet far/sønn ikke var det beste, blant annet  framtvunget av skilsmisse og en far med rusutfordringer.

Men det var ikke den eneste livskrisen Robert har fått møte.

Fem måneder etter at faren døde, mistet han sønnen Mats på 25. Han ble født med en svært alvorlig muskelsykdom, og da han var fire år, fikk foreldrene beskjed om at han ikke ville kunne gå lenger enn til åtteårsalderen og at han kom til å dø ung og neppe kom til å bli eldre enn 20 år,» skriver Aftenposten.

Lever ennå

Det er 6 år siden nå, og 6. mars kommer Robert Steen til Haugalandskonferansen. Historien om Mats lever ennå, og Robert er overveldet over responsen.

-Den ble dramatisk annerledes enn vi hadde forestilt oss. Jeg hadde trodd det skulle være en «nisjehistorie» som kanskje traff handicappede og pårørende, og at den skulle presenteres på NRKs nettsider langt nedi et menysystem.

Det ble ikke tilfellet. I løpet av søndag 27 januar 2019, som var dagen NRK publiserte den, ble den raskt den mest spredte sak noen sinne. I løpet av dagen ble den delt 70.000 ganger på sosiale medier og i løpet av en uke var den lest av en million nordmenn, forteller Robert Steen til Næringsforeningen.

-Etter en uke var den også spredt til Sverige (SR), Danmark (DR), Nederland, Storbritannia (BBC) og senere også gjennom BBCs globale nettverk til Sør-Amerika, Afrika og Asia. Jeg fikk tusenvis av henvendelser fra voksne foreldre og unge gamere som gav uttrykk for hvordan denne historien åpnet en dør som tidligere var lukket.

Vi hadde 10 år da jeg ikke snakka med ham overhodet, sier Robert Steen om sin far Reiulf. Her er pappaen og de tre sønnene i fotballlek i Oslo.

Se hele programmet til Haugalandskonferanser her

"Fenomen"

Avisene skrev om historien som et «fenomen» og flere mediakanaler ute og hjemme laget sine versjoner om «Historien om gameren Mats». Det siste er at historien er tatt inn både i engelskbøkene for videregående skole og samfunnsfagbøkene på ungdomstrinnet.

-Føler du at du har vært med på å gi gaming – og gamere en annen status i folks bevissthet gjennom å formidle din historie?

-Definitivt. Alle tilbakemeldinger jeg får fra ulike miljøer sier det samme. Men til syvende og sist så er jo dette noe som «folk» selv får svare for.

Budskap

-Har du noen budskap til foreldre?

Den digitale verdenen for våre barn og unge er like «naturlig» som vår fysiske verden var og er (som fotball, håndball, musikkøvelser, venner i gata, etc.). Ta dette som et utgangspunkt for din interesse og interaksjon. Sett deg like godt inn i spillverdenen som du ville gjort om ditt barn hadde spilt håndball. Interesser deg for «spillvennene», vis respekt og interesse. Ikke fordøm og støt i fra deg uten å ha satt deg inn i. Det medfører sjeldent noe godt.

Men på den andre siden så må vi som foreldre fortsette å passe på foreldrerollen og –ansvaret også i forhold til gaming. Det er viktig å sette grenser, passe på, gi veiledning - som om det hadde vært håndball, sier Robert Steen.

Fredag 6. mars kan du høre ham i Maritim Hall. Don’t miss it!