Snart kommer disse bedriftene til Haugesund

05.08.2020
Flow Maritime Accelerator har samlet startup-selskaper fra fem land til et intensivt innovasjons- og vekstprogram.
Hensikten er å gi selskapene tilgang til et verdensledende maritimt økosystem her på Haugalandet for å muliggjør innovasjon & vekst og bidra til nyetableringer her i regionen, står det i en pressemelding.

Etter en hektisk utvelgelsesprosess, har spanske Shellock og franske Sinay - som ble klare i mai - nå fått selskap av fire nye internasjonale vekstselskaper. Med danske Nautix, brasilianske Delfos, estiske Unsinkable Robotics og spanske Wedge Global er alle plassene til Flow Maritime Accelerators program i 2020 nå fylt opp.

-Vi har vært gjennom en grundig utvelgelsesprosess sammen med et styre bestående av Andries Ferla (Deep Ocean), Britt Aarhus (Gassco), Stein Inge Morisbak (Haugaland Kraft), Thomas Bærheim (Miles) og Simen Løland Aarskog (Sparebanken Vest) for å sikre oss de aller beste kandidatene. De som nå er videre har imponert oss med grundige utredninger og en iver etter å løse maritime problemer på helt nye måter, med ekstra tanke på bærekraft. Vi har begrensede plasser, og vi gleder oss over så sterke kandidater til vårt første akseleratorprogram, sier Marius Selsø Håkonsen i Flow Maritime Accelerator.

-Ivrige etter å vise oss frem

Hvert av selskapene sender deltakere til Haugesund i oktober, men programmet har en digital kickoff allerede sent i august. Fra Nautix deltar daglig leder Tarang Valecha, Shantanu Mishra og Vishwas Tomar, som alle har lang erfaring innen maritim industri. Deres mål er å øke sikkerhet, produktivitet og bærekraft i bransjen, gjennom en software som blant annet gjør skip-til-land kommunikasjon mulig i sanntid, og eliminerer behovet for konstante eposter og telefonsamtaler.
-Flow er ypperlig plassert for det vi prøver å oppnå, og vi er heldige med timingen på denne akseleratoren, sier Valecha.

-En fantastisk mulighet for oss

Fra Delfos deltar Guilherme Studart, daglig leder, med bakgrunn fra logistikk og forsyningskjeder. Han har med seg Samuel Lima, aeronautikk-ingeniør, og Alberto Neto, elektronikkingeniør. Delfos tilbyr en programvare som benytter kunstig intelligens for å optimisere drift innen olje og gass og fornybar energi, blant annet for å forutse og forhindre feil og ulykker.
-Noen av de største aktørene i offshore-industri er basert i Norge, så dette er en fantastisk mulighet for oss til å etablere et kjennskap med det norske markedet, sier Studart.

I tillegg deltar;

Unsinkable Robotics

Har utviklet en undervannsdrone for bruk i akvakultur, undervanns forskning & konstruksjon og havneovervåking.

Wedge Global

Har produsert en bølgeenergi-konverterer med mål om levere ferdige løsninger for overvåking og kontroll av bølgekraftverk.

Shellock

Har utviklet et nytt type bærekraftigkontainersegl som vil gi avsendere, speditører og transportører full kontroll over data i sanntid.

Sinay

Bruker stordata-analyser til å levere prediktiv informasjon til maritime selskaper innen olje & gass og fornybar energi.