Snille sjefer svarer seg

14.02.2012
Støttende sjefer gir mer tilfredse medarbeidere, mer fornøyde kunder, og eierne tjener mer penger, viser en ny studie fra Handelshøyskolen BI.




- Støttende ledelse er når de ansatte opplever at sjefene er opptatt av å «ta» dem i å gjøre en god jobb. At lederne uttrykker at «du betyr noe for oss, vi ser deg og verdsetter deg,» og at de ansatte oppfatter dette, forteller førsteamanuensis ved BI, Anders Dysvik.

Sammen med professor Bård Kuvaas har han forsket på sammenhengen mellom opplevd lederstøtte og organisatoriske prestasjoner.

BI-forskerne gjennomførte en undersøkelse blant nærmere 550 medarbeidere ved til sammen 75 bensinstasjoner som tilhører samme bensinstasjonskjede. Den fjerdedelen av bensinstasjonene som hadde de høyeste skårene på støttende ledelse, oppnådde resultater som i gjennomsnitt var 38 prosent bedre enn resultatene i den fjerdedelen som skåret lavest.

 

Les mer her:

http://www.dn.no/talent/article2329438.ece

 
 
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 SR-bank
Hydro
Eurojuris Haugesund