Solgt til større gruppering

26.06.2012
Haugaland Gjenvinning AS, en ledende aktør innen håndtering av næringsavfall i vår region, er solgt til Franzefoss Gjenvinning.
I en pressemelding fra eieren, Ølen Betong-Gruppen, heter det at utviklingen innen næringen går mot større aktører med landsdekkende avtaler og service. Bedriften kan derfor best utvikles om den blir en del av en større gruppering.

Franzefoss Gjenvinning er en ledende norsk avfallsaktør som har behandlingsanlegg for ulike typer avfall en rekke steder i landet.

- Den nye eieren vil ytterligere styrke Haugaland Gjenvinnings posisjon i det regionale marked. Dette vil komme ansatte og kunder til gode gjennom sterkere fagnettverk og bedre evne til å betjene både landsdekkende og lokale kunder, heter det i pressemeldingen.

Haugaland Gjenvinning framstår i økonomisk sammenheng som en svært soldi bedrift. I 2011 omsatte bedriften for 67 millioner kroner og satt igjen med et resultat før skatt på over 10 prosent av omsetningen. Omtrent samme forholdstall hadde bedriften i 2010. Egenkapitalandelen er på betryggende 46 prosent.

Haugaland Gjenvinning driver sitt gjenvinningsanlegg på Årabrot i Haugesund. Anlegget mottok i 2010 i overkant av 30 000 tonn avfall med en gjenvinningsgrad for avfall behandlet ved anlegget på over 95%

I flølge hjemmesiden har bedriften vel 20 ansatte.