Søstre med forretningsteft

04.01.2010
Fins det maken til søstrene Skogland? Fire driftige jenter som har åpenbare ”gründergen” i seg. Vi fikk samlet dem under årets store familiebegivenhet; åpningen av Permanors nye fryserianlegg i Haugesund Næringspark på Årabråt.

Der strålte daglig leder Hege om kapp med styreformann Tove Helen, medeier Kjersti og medeier Ida Birgitte. Et stort løft, et dristig foretak for en familie som har bygd seg opp på teknologi knyttet til kulde og kjøling.

Kun Tove Helen har forlatt Haugesund. Hun har en utfordrende lederjobb i Apply i Stavanger. De tre andre har base i Haugesund. Eldstesøster Kjersti er ansatt som i MMC Skogland, tidligere Skogland Kuldeteknikk, som i januar i år ble overtatt av Ålesund-selskapet MMC Kulde A/S. Yngstesøster Ida Birgitte er ansatt som førstekonsulent i NAV Haugesund, men har også erfaring fra familiebedriften.

Det er tett kontakt mellom søstrene Skogland. De tre som bor i Haugesund møtes ukentlig, og alle fire snakkes jevnlig på telefon.
- Som nest yngst har jeg stor nytte av den erfaring Tove Helen og Kjersti har fra forretningsdrift. Det blir derfor en del jobbsnakk på telefonen. Men vi har også mye annet til felles og barn i samme alder. Det knytter oss ekstra tett sammen, sier Hege, som på åpningsdagen takket foreldrene og pappa Jan Fredrik Skogland i særdeleshet for støtte og bistand i byggeprosessen. Varaordfører Sven Olsen foretok den høytidelig åpningen, der et stort antall gjester fikk ta det nye anlegget i øyesyn.

- Vi har landets mest moderne fryserianlegg, sier daglig leder Hege, og forteller at bygget totalt er på 6500 kvadratmeter og har en kostnad på mellom 50 og 60 millioner kroner. Permanor (tidligere Haugesund Kjølelager) ble startet i 1999 og har i dag fem ansatte, syv i høysesongen. I dag fungerer bedriften som et senter for termologistikk, og tilbyr tjenester innen lagring av næringsmidler, fra transport og emballering til innfrysing og lagring. Selskapet er i sin helhet eid av familien Skogland og drives som en familiebedrift.
- Haugesund har en unik beliggenhet på Vestlandet, midtveis mellom Stavanger og Bergen, og vårt fryselager er derfor ideelt for alle som har behov for regionslager på Vestlandet, sier Hege.
E134 fører langtransporten over fjellet til Østlandet. Denne veitrasèen prioriteres av staten med hensyn til bygging av nye tunneler de kommende årene. Vi gleder oss over stadig kortere kjøretid mellom øst og vest, og den positive effekten det vil ha på transportkostnadene, sier lederen i Permanor.

Kjersti:
- MMC SKOGLAND AS
o Driver med: Kulde- og energiteknikk.
o Etablert i 1969 og drevet som familiebedrift inntil januar 2009 – da ble bedriften overtatt av Ålesunds-baserte MMC Kulde AS, som for det meste leverer kuldetjenester til fiskeflåten. MMC Kulde og Skogland utgjør sammen en av landets største kuldebedrifter, og er representert både i Tromsø, Averøy, Ålesund, Haugesund og Stavanger.
o Kunder: Næringsmiddelindustri og annen landbasert industri som har kjøle-/frysebehov i sin produksjon / Skip og offshore / fiskeflåten /oppdrettsnæringen.

Kjersti Skogland Urrang:
Jobbet i Skogland i 20 år – de siste 10 i ledelsen, også styremedlem siste fem år.
o Administrasjonssjef i MMC Skogland
o Økonomiutdannet
o Verv – bl.a :
Nestleder i kuldebransjens egen organisasjon VKE (foreningen for Ventilasjon, Kulde, Energi).
Styremedlem i Norsk Teknologi, landsforening i NHO.
Representant i NHOs generalforsamling
Engasjert i forskjellige lokale prosjekter – for tiden spesielt interessert i prosjektet som jobber med omdømmebygging og rekruttering for Haugesund-regionen. Medlem i styringsgruppen.

Tove Helen Skogland
- Utdannet Bachelor in Business fra Texas, USA.
- Bosatt i Stavanger og arbeider som Direktør Forretningsutvikling i Apply Sørco AS.
- Har vært ansatt i Sørco siden 1988 og har hatt forskjellige lederposisjoner i selskapet og i konsernet.
- Apply Sørco er en leverandør innenfor olje- og gass industrien og fokuserer på drift, vedlikehold og oppgradering av offshore installasjoner og onshore anlegg.
- Styremedlem i Norsk Industri, Olje og Gass
- Styreleder i Permanor

Hege Skogland Mokleiv:
- Daglig leder i Permanor siden våren 2000.
- Har bygget opp bedriften sammen med ektemann Dagfinn.
- Økonomiutdannet
- Tidligere ansatt i Knutsen OAS Shipping sin økonomiavdeling.
- Styremedlem i Haugesund Næringspark as og Haugesundregionens Næringsforening.

Ida Birgitte Skogland:
- Førstekonsulent ved NAV Haugesund, ansatt siden 2002, og vært med gjennom hele etableringen av NAV.
- Var den første ansatte i Haugesund Kjølelager as (Permanor) i 1999, adm. og regnskap. Hege overtok i 2000.
- Økonomiutdannet