Spår stor mangel på skipsoffiserer

20.01.2012

- Om få år vil vi ha stor mangel på norske skipsoffiserer. Særlig stor mangel vil det bli på maskinister,

Det er daglig leder ved Opplæringskontoret for maritime fag for Sør-Vestlandet, Øyvind Bårdsen, som sier dette til Stavanger Aftenblad. Bårdsen viser til at "alle" vil ha flere offiserer med de rette sertifikatene.

- Tallet på moderne offshorefartøy øker. Det samme gjelder tallet på rigger  på norsk sokkel. Alle slåss dei om de same maritimt utdanna fagfolka, sier Bårdsen.

Han viser til at i hele Norge er det de siste årene tatt inn mellom 250 og 350 kadettar (offiserslærlinger) årleg, som skal løse sertifikat for å kunne bli styrmenn eller maskinister .

Nær 100 for lite årlig.

- All erfaring tilsier at relativt mange av disse faller i fra under opplæringstiden. Samtidig viser NAV sin statistikk over sjøfolk som nærmer seg 60 år eller blir eldre de neste årene at dette tallet ligger på mellom 300 og 350 skipsoffiserer årlig. Dermed vil bransjen mangle mellom 50 og 100 offiserer hvert år, sier Bårdsen. Han legger til at i disse regnestykkene er det ikke tatt med frafallet av ansatte i landbaserte virksomheter som rederier og andre organisasjer der en benytter fagfolk med maritim utdannelse.

Snart pensjonister

Bårdsen viser til at ved utgangen av 2010 var 1083 offiserer på norske skip over 60 år. Ettersom pensjonistalderen er 60 år for denne yrkesgruppen, kan alle disse pensjonere seg når de vil. Dessuten var 1792 offiserer i aldersgruppen mellom 50 og 60 år. - Med dagens knappe tilgang på nye offiserer vil her bli stor manko, sier Bårdsen.

Les mer her: