Spennende læreplass

16.01.2019
ROV-lærling Helene Gjerde og opplæringsansvarlig Bjarte Christiansen i Reach Subsea på Yrkesmessen i Tysvær Arena.
Reach stilte med en ROV på Yrkesmessen. Helene Gjerde er ROV-lærling og styrer til daglig slike farkoster på havets bunn…
Reach Subsea var en flere medlemsbedrifter i næringsforeningen som hadde stand på Yrkesmessen i Tysvær i regi av Haugaland Skole og arbeidsliv (HSA) denne uken. Farkosten Reach stilte ut er en ROV på  3,6 tonn som vanligvis brukes i ulike operasjoner på havbunnen.Bjarte Christiansen er opplæringsansvarlig hos Reach Subsea med ansvar for utstillingen i Tysvær.

-Vi ønsker å vise oss frem som firma for elevene som besøker messen, og presentere oss for de som kan tenke seg å bli lærlinger i ROV-faget. ROV-lærlinger har ikke bare ansvar for å styre den på havets bunn, men de har også ansvar for mekanisk vedlikehold og utbedringer når farkosten er ute på oppdrag. Det er derfor et allsidig og spennende yrke, og vi har i alt fem ROV-lærlinger ansatt, sier Christiansen.

Helene Gjerde gikk fra VG2 med automasjon til læreplass hos Reach. Nå har hun vært ROV-lærling i halvannet år, og har et år igjen av læretiden som hovedsakelig foregår ute på båt. For tiden er hun på båten Havila Subsea, men dette varierer. Hun stortrives med utfordringene og mulighetene denne jobben gir henne.

Messeansvarlig, Ronny Sætre fra Haugaland Skole og Arbeidsliv var svært fornøyd når vi snakket med han på onsdag. – Bedriftene er flinke å stille opp, og logistikkmessig har det fungert svært bra. Vi har i alt 60 bedrifter og hele 2500 elever som besøker oss disse dagene, så her må alt klaffe sa Sætre, som også setter ekstra pris på at så mange av bedriftene legger ned mye arbeid i utstillingene sine.

Det er kommunene i Haugesundregionen som eier Yrkesmessen gjennom Haugalandet Skole – Arbeidsliv (HSA) og Steinsvik Arena er teknisk arrangør. Messen arrangeres i tett samarbeid med de private opplæringskontorene på Haugalandet, Karrieresenteret, HVL og rådgiverne i ungdomsskolen og i den videregående skolen.