Start på nytt Stord-eventyr

22.11.2018
Stord-samfunnet kan vente vekst og velstand i flere år framover etter start på gigantprosjekt
Kværner og Equinor markerte byggestart for dekket til Johan Castberg-flyteren ved verftet på Stord onsdag.

Prosjektet har en verdi på 3,8 milliarder kroner, det gå med i overkant av to millioner arbeidstimer på byggingen av plattformdekket og det vil generere arbeid til hele 4800 personer, skriver tu.no

Trykket på knappen






Sammen med en av Kværners lærlinger startet Freiberg det digitale systemet for automatisert kutting av den første stålplaten. Den skal bli del av dekket og prosessanlegget på produksjonsskipet.


I februar i år signerte Kværner en kontrakt med Equinor for fabrikasjon av modulene til plattformdekket til Johan Castbergs flytende produksjonsenhet, samt sammenkopling og integrasjon av dekksmodulene med skroget.


Kværners anlegg på Stord skal fabrikkere modulene for gassinjeksjonen, re-kompressoren og separasjon, mens Kværners anlegg i Verdal skal fabrikkere modulen for håndtering av sjøvann og hovedpakken for rør.


I tillegg skal Aker Solutions anlegg i Egersund og Sandnessjøen fabrikkere henholdsvis to moduler og en modul og flammetårnet til produksjonsskipet.


På topp vil arbeidsomfanget involvere omtrent 2000 Kværner-ansatte og personell hos underleverandører. Inkludert ringvirkninger for underleverandører, tjenesteleverandører og lignende forventes kontrakten å generere arbeid for omtrent 4800 personer.







Ny dypvannskai



– Johan Castberg et viktig prosjekt for Kværner og norsk leverandørnæring fordi vi får mulighet til å videreutvikle ekspertisen vår på bygging av flytende produksjonsskip, som er forventet å være foretrukket plattformtype for andre fremtidige utbygginger i Barentshavet, sier Karl-Petter Løken, konsernsjef i Kværner i en pressemelding.


Skroget til produksjonsskipet, inkludert boligkvarteret, leveres til Kværners spesialiserte anlegg på Stord høsten 2020.


I forbindelse med byggingen av Castberg investerer Kværner opptil 370 millioner kroner i oppgradering av kaianlegget sitt, blant annet en ny dypvannskai og en forlengelse av kranbanen til Nord-Europas største kran, som Kværner har på Stord. 


Det gjør at verftet kan ta imot langt større prosjekter enn i dag – på en billigere måte.




– Denne investeringen vil gjøre Kværner enda mer konkurransedyktige for prosjektgjennomføring generelt, men spesielt også for fabrikasjon og sammenstilling av flytende plattformer, slik som FPSO'er, sier Løken. 





Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

Haubo
SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Tveit
Hatteland