Starter "kremmerstudium"

04.04.2011
Haugesund er en av Norges fremste handelsbyer, men har til nå manglet et utdanningstilbud innenfor faget. Et teamwork bestående av kremmere og akademikere har resultert i at det presenteres et helt nytt studium til høsten.

Det startet som et innspill fra våre medlemmer fra næringen, sier prosjektleder Bernt Jæger i Haugesundregionens Næringsforening. Haugesund har lange og gode tradisjoner knyttet til varehandel, men for å sikre posisjonen i fremtiden, bør også denne bransjen ha et kompetanseløft.
I år 2019 står sannsynligvis Rogfast ferdig, og for uten et hav av muligheter, gir det økt konkurranse sørfra. Da må vi sørge for at vi fortsatt har de dyktigste ”kremmerne” ansatt i våre butikker, sier Nils Konrad Bua som er formann i Haugesund Handelsstand Forening.

Skreddersøm

Innholdet i studiet er satt sammen av et team bestående av Ernst Wilhelmsen og Gro Nesheim fra Høyskolen Stord – Haugesund, Nils Konrad Bua fra Haugesund Handelsstand Forening, og Bernt Jæger fra HN.

Ernst Wilhelmsen som leder etter og videreutdanningen ved HSH ,påpeker at måten en har utviklet studiet på, er essensielt for å kunne etablere et studie som inneholder relevante fag. Vi er avhengig av å spille på lag med bransjen for å skape et produkt som er i takt med tiden sier Wilhelmsen. Studiet er kalt ”Ledelse og styring i varehandel”, og gir til sammen 15 studiepoeng. Tidspunkt for forelesninger er lagt til tidspunkt som gjør det enkelt å kombinere studiet med jobb..

Målgruppen for studiet er ledere, eller ansatte som ønsker å bli leder innenfor varehandel.
Studiestart er i september, og søknadsfrist er 1.august 2011. Mer informasjon om studiet finnes på nettsiden til Høyskolen Stord Haugesund http://www.hsh.no.