Startet med ballast i fjor

13.05.2020
Odd Idar Erland (til venstre) og Øystein Storesund (til høyre) fra Sea Clean AS viser frem demo-produktet.
Nå gjør de seg klar til å bygge opp en avdeling i Romania
I 2. etasje i et bygg på industrifeltet på Avaldsnes møter Næringsforeningen gründerne bak Sea Clean AS. Selskapet leverer Ballast vannrensesystem til skip og rigg. De forteller oss kort om hvorfor de startet opp:

-Nye IMO krav fra 2017 tilsier at alle skip skal ha et slikt system om bord. Da så vi en mulighet og startet for oss selv med et agentur på et slikt system, sier Erland – ellers kjent som Oddi.

Bedriften har nå fått et fotfeste i markedet på Haugalandet.

-Det har gått bra. Vi har solgt og levert flere anlegg. I tillegg har vi fått opp en utstilling på lageret vårt, sier Erland.

Så kom koronakrisen…

Selv om hoved forretningsområdet er salg og vedlikehold av ballast vannrensesystem har de jobbet kreativt for å nå budsjettene sine.

-Vi merker jo at rederne er veldig opptatt om dagen. Derfor har vi ikke ringet rundt så mye. Vi har heller vært fleksible og levert alle mulige andre tekniske tjenester som de måtte trenge, sier Storesund.

Duoen legger ikke skjul på at nettverkene de har bygget opp gjennom lang arbeidserfaring fra bransjen har vært nyttig. Erland har jobbet på rigg i mange år og Storesund har jobbet innenfor skip og verftsindustri hele livet. Sammen deler de en interesse for maritim teknologi.

-Vi er alltid på jakt etter nye produkter og tjenester som vi kan tilby, sier Storesund.

I dag har Sea Clean agentur på Oceanguard BMWS (Ballast Management Water System) levert av Headway. Erland skryter av leverandøren som sendte munnbind da koronakrisen inntraff.

-Det var en veldig positiv overraskelse. Det er fint å se at de ønsker å ivareta oss og at vi har en omtenksom leverandør i ryggen, sier han.

Vil starte avdeling i Romania

Nå ser duoen muligheter ute i verden og vurderer å ansette en som skal jobbe med salg i Romania.

-I kystbyen Constanta har vi samarbeid med et selskap som driver med elektro engineering og manpower, forteller Erland.

Eieren av selskapet som også er aksjonær i Sea Clean, har i følge Storesund og Erland lang erfaring fra maritim virksomhet og leverer høyt kvalifisert personell i de fleste disipliner i hele verden.

-Vi er i gang med etablering av en avdeling som i hovedsak skal tilby ballast systemer men også salg og service av maritim elektro der nede. Fra Constanta vil vi også sende personell for oppfølging og service for våre produkter ut i verden, sier Erland.

Blir medlem i Næringsforeningen

Selv om det er tøffe tider i maritim sektor ser duoen positivt på fremtiden.

-Vi har allerede begynt å få flere henvendelser. Det tyder på at rederiene begynner å se fremover, sier han.

Nå blir Sea Clean også medlem i Næringsforeningen. De mener både store og små har god nytte av å stå sammen fremover.

-Selv om vi i dag bare er to ansatte er det viktig å støtte opp om næringslivet på Haugalandet. Vi ser viktigheten nå mer enn noen gang av å stå samlet som næringsliv, legger Erland som begrunnelse bak det nye medlemskapet.