Stor enighet om de store veiprosjektene

15.06.2012
- Det er gledelig stor, politisk enighet om de store veiprosjektene i Rogaland og Hordaland. Det gir grunn til optimisme for den videre behandling av Norsk Transportplan ( NTP), sier adm.dir.Egil Severeide i HN
Severeide har sett på de vedtak som er gjort i fylkestingene i de to fylkene og uttalelser som er kommet fra regionale fora. Det er en rørende enighet om framdriften av ferjefritt E39 (Rogfast/Hordfast) og E134 (tunnelprosjektene over Haukeli), fastslår han.

- Dette er helt i tråd med våre prioriteringer. Det er jobbet godt i kulissene for å komme fram til en slik enighet. Dette er viktig ammunisjon fram mot behandlingen i Stortinget, sier Severeide.

Fylkestinget i Hordaland og Rogaland er klare på at rammen for bevilgninger må økes med 65 prosent i forhold til utgangspunktet i NTP.

De er også begge enige om at tunnelbyggingen på E 134 må starte i 2015. I det opprinnelige NTP-forslaget var ikke tunnelene foreslått påbegynt før i siste del av perioden, d.v.s fra 2018-2023.

At både Hordaland og Rogaland står sammen om dette, er virkelig flott, sier Severeide, som også viser til enigheten i fylkene om at Stordalstunnelen blir ferdigstilt etter gjeldende plan, hvilket innebærer byggestart i 2013.

I sitt vedtak sier Hordaland Fylkesting at

"for å sikra meir klima- og miljøvenleg transport i byområda, naudsynte riksveg- og jernbaneinvesteringar, auka satsing på skredsikring og drift og vedlikehald, må dei økonomiske rammene i Nasjonal transportplan 2014-2023 aukast med 65 % i høve til planramma.

Det er avgjerande for kommunikasjonane og konkurranseevna på Vestlandet/Hordaland at det vert realisert ferjefri E39 med gode tverrsamband så raskt som råd. Fylkestinget vil prioritera prosjekt som gjev rask realisering.

Opprusting og ferjefri E-39 gjennom Hordaland frå nord til sør får særskilt prioritet i NTP 2014-2023.

E-39 er den viktigaste transportåra på Vestlandet. Ein ferjefri E-39 mellom Bergen og Stord, vil saman med realisering av Nyborg-Klauvanese tog ny strekning Os-Bergen bidra til ein meir robust og integrert bu- og arbeidsmarknad i dette området.

Det er i samsvar med strategien i NTP forslaget om å redusera avstandskostnader, bidra til regionforstørring og styrka regional utvikling.

Fylkestinget legg til grunn at Stordalstunellen på E 134 vert ferdigstilt etter gjeldande plan og at Haukelitunnelane (miljøtunnelar) vert planlagd med oppstart i 2015 og ferdigstillast i løpet av planperioden."

Fylkestinget i Rogaland sier følgende i sin uttalelse om NTP: "En vekst i den økonomiske rammen på 45% er altfor lite til å kunne møte utfordringene med hensyn til trafikkvekst og behov for vedlikehold.

Det trengs derfor en vesentlig styrking av den statlige medvirkningen i finansieringen.

Det anbefales en økonomisk ramme på +65%.

E39 Rogfast gjennomføres som et tunnelprosjekt. Det skal ha førsteprioritet og må igangsettes i 2015.

Rogaland fylkeskommune støtter opp om en ferjefri kyststamvei på Vestlandet.

E134 strekningen Stordalstunnelen-Haugesund må realiseres etter gjeldende fremdriftsplan.

Prosjektet E134 Haukelitunnelene (miljøtunneler) må planlegges for oppstart i 2015 og ferdigstilles i løpet av planperioden."

Hardanger-kommunene Odda, Jondal, Kvinnherad, Kvam, Fusa og Samnanger har også kommet med en felles uttalelse som krever

"ferdigstillelse av ny Røldalstunnel og ny Haukelitunnel på E134 innenfor planperioden 2014- 2023, med oppstart så tidlig som mulig i første del av planperiden 2014-2017.

Kommunene ser også en svært viktig synergi i at prosjektet Rogfast blir snarleg realisert."

Samarbeidsrådet i Sunnhordland krever i en uttalelse at

"bygging av ny E134 over Haukelifjell må starta i 2015, og heile prosjektet må gjennomførast i løpet av planperioden 2014-2023."

Rådet krever også at "E134 Stordalstunnelen må realiserast etter gjeldande framdriftsplan."

Sluttelig kommer styret i AS Haukelivegen med kommende krav til behandlingen av NTP for 2014-2023:

"Bygging av ny E134 over Haukelifjell må starte i 2015 og heile prosjektet må gjennomførast i løpet av transportplanperioden 2014‐2023.

Kravet til bompengeandel må ikkje setjast urealistisk høgt."