Stor Westcon-kontrakt - i nord

20.12.2018
– En fantastisk førjulspresang for hele Nord-Norge, sier i Arnt Skogøy i Westcon Helgeland.
Westcon Yards har fått jobben med å bygge totalt 22 subsea-ankre til bruk på Johan Castberg-feltet.

Det er en betydelig EPC-kontrakt, som innebærer alt fra design og beregning til innkjøp og produksjon, som Westcon Yards tirsdag signerer med undervannsentreprenøren Ocean Installer. Avtalen omfatter 22 subsea sugeankre med en vekt på opptil 50 tonn inkludert ballast. Ankrene skal våren 2020 leveres til Equinors Johan Castberg-felt i Barentshavet.

- Dette er en fantastisk førjulsgave til hele Nord-Norge, og Helgeland spesielt. Vi har jobbet målrettet med å posisjonere oss for nettopp denne typen oppdrag over flere år, blant annet gjennom betydelige investeringer i en produksjonslinje for slike sugeangre. Vi er stolte over å bli foretrukket som leverandør på et slikt prestisjeoppdrag, sier Arnt Skogsøy, daglig leder ved Westcon Helgeland, som skal stå for fabrikasjonen av ankrene.

Skogsøy anslår at den omfattende avtalen gir arbeid for om lag 20 årsverk ved verftet i løpet av kontraktsperioden.

- Foruten den direkte og indirekte verdiskapningen som følge av denne avtalen, bidrar det til å ytterligere posisjonere Helgeland som en region for oppdrag innen offshorebransjen, sier han.

Prosjektleder Bjørn Koi i Ocean Installer sier følgende om valget av Westcon som leverandør:

- Westcon har omfattende erfaring med subsea-prosjekter og har også solide fasiliteter og kompetanse i Helgeland for denne typen oppdrag. I tillegg synes vi det er flott å være med på å bygge industri og skape verdier i Nord-Norge, sier Koi.

Partene ønsker ikke å oppgi verdien på avtalen.

Om Westcon Group:

• Westcon Group er familieeid og har med over 30 års erfaring posisjonert seg som en av de ledende leverandørene i industrien.

• Med erfarne og kompetente medarbeidere i en veletablert prosjektorganisasjon, er Westcon en ledende totalleverandør av de beste og mest innovative løsninger, tjenester og produkter innenfor offshore, energi og maritim industri.

• Westcon har fasiliteter i Ølensvåg, Karmøy, Florø og Helgeland

Om Westcon Helgeland:

• Westcon Helgeland ble etablert i 1987, og har et verftsområde som består av en stor, overbygd tørrdokk, store fabrikasjonshaller og en skikkelig dypvannskai.

• Selskapet tar for seg skipsreparasjoner, fabrikasjon av skipsmoduler og subseautstyr til olje og gassindustrien, samt fabrikasjon og vedlikeholdsoppdrag for oppdrettsnæringen.

Om Johan Castberg-feltet

• Johan Castberg-feltet ligger i Barentshavet, nordvest for Snøhvit-feltet.

• Består av de tre funnene Skrugard, Havis og Drivis som ble påvist mellom 2011 og 2013.

• Johan Castberg-feltet inneholder mellom 450-650 millioner fat oljeekvivalenter.

• Utbyggingskostnadene for Johan Castberg er anslått til ca 49 milliarder kroner.

• Nasjonal sysselsetting under utbygging er anslått til i underkant av 47.000 årsverk og i underkant av 1800 av disse vil komme i Nord-Norge.

• Johan Castberg-prosjektet vil utgjøre en betydelig del av investeringsnivået på norsk sokkel 2018-2022

• Equinor er operatør på feltet.