Stormøte om lyntog

30.04.2012
Haugesundsregionens Næringsforening er en av medarrangørene til et stormøte om lyntog i Oslo 11. mai. - Viktig å følge med i prosessen, sier HN-direktøren
Oppramsingen av næringsforeninger som er sammen om å arrangere konferansen i Oslo, er ikke mindre enn imponerende, skriver havis.no om møtet i hovedstaden:

Næringsforeningene i Stavanger, Haugesund-regionen, Bergen, Kristiansand, Vest-Telemark, Trondheim, Ålesund og Oslo er sammen om konferansen, der hovedtema er «hvordan gjennomføre» det som karakteriseres som et paradigmeskifte i norsk samferdsel.

Ottmar Grein, som er prosjektleder for Deutsche Bahn Internationals utredning av lyntog i Norge, og har ledet prosjekter i Kina, Canada, Taiwan og flere europeiske land, vil blant annet si en del om det er dyrere å bygge i Norge enn resten av verden.

Utredningen som Deutsche Bahn utførte i samarbeid med Norsk Bane AS skiller seg fra Jernbaneverkets utredning ved å inkludere godstrafikk, regionaltrafikk med mange stasjoner underveis – og hele Intercity-trafikken på Østlandet.

Det ga en driftsøkonomi som kunne finansiere vesentlige deler av investeringene