Strømprisene stuper

13.09.2011
Tirsdag prises de seks første timene til under 2 øre/kWh. I den billigste timen er prisen 1,21 øre/kWh. Den siste uken har systemprisen på Nord Pool Spot falt hele 13 øre per kilowattime, og vi må tilbake til september 2009 for å finne en like lav spotpris.

Systemprisen for tirsdag 13. september er 17,5 øre per kilowattime (kWh), og minner mer om strømprisen slik vi var vant til for fem-seks år siden. For en uke siden kostet den samme mengden strøm 30,8 øre, og snittet hittil i år har vært 42,4 øre/kWh.

Forbrukerne kan takke det begredelige sommerværet for at kraftprisen faller. Fra påske til i dag har mildvær og mye regn sørget for å fylle opp vannmagasinene på en måte vi tidligere ikke har sett lignende til.

Rekordlav magasinfylling og 50 terawattimer (TWh) i hydrologisk underskudd i uke 16 er snudd, og vi nærmer oss nå et hydrologisk overskudd på nærmere 10 TWh. Med andre ord har vannbalansen bedret seg med 60 TWh i løpet av de 20 ukene siden påske. Samtidig som den formidable innhentingen i den hydrologiske balansen har pågått, har kraftprodusentene også hatt vann til å produsere mer enn normalt med strøm i sommer.

Les hele saken her: